Închide

Art. 168Stabilirea și plata contribuției de asigurări sociale de sănătate

În vigoaredin 01.08.2025Verificat față de legislatie.just.ro la 10.10.2026
Opțiuni de afișare
Atenție: Ultima verificare a Codului fiscal față de legislatie.just.ro a fost la 10.10.2026, mai veche decât ar trebui. Textul poate să nu fie la zi.

(1)Persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, precum și plătitorii de venituri din pensii, prevăzuți la art. 153 alin. (1) lit. f^3) și f^7), au obligația de a calcula și de a reține la sursă contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice care obțin venituri din salarii și asimilate salariilor ori venituri din pensii.

(1^1)Persoanele juridice prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. f^1) calculează și plătesc contribuția de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele fizice care desfășoară o activitate în baza unui contract individual de muncă, unui raport de serviciu sau a unui statut special prevăzut de lege, pe perioada suspendării din funcție a acestora, în condițiile legii, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se datorează.

OUG nr. 69/2020· din 01.06.2020

(1^2)Prevederile alin. (1^1) se aplică numai în situația în care persoanele fizice prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. f^1) nu au realizat în cursul lunii venituri din salarii și asimilate salariilor.

OUG nr. 69/2020· din 01.06.2020

(1^3)Plătitorii de venit prevăzuți la art. 153 alin. (1) lit. f^4) și f^5) au obligația de a calcula și de a reține la sursă contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată pentru indemnizațiile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. i) și j).

(1^4)Persoanele prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. f^6) calculează și plătesc contribuția de asigurări sociale de sănătate pentru personalul român trimis în misiune permanentă în străinătate.

OUG nr. 26/2024· din 25.03.2024

(1^5)Persoanele prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. f^8) calculează și plătesc contribuția de asigurări sociale de sănătate pentru drepturile bănești prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. k) și l).

(1^6)Persoanele prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. f^9) calculează și plătesc contribuția de asigurări sociale de sănătate pentru drepturile bănești prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. m).

(2)Prevederile alin. (1) se aplică și în cazul persoanelor fizice care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intră sub incidența legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte.

OUG nr. 57/2015· din 01.01.2016

(2^1)În cazul avantajelor în bani și/sau în natură primite de la terți ca urmare a prevederilor contractului individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detașare sau a unui statut special prevăzut de lege ori a unei relații contractuale între părți, după caz, obligația de calcul, reținere și plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate, datorată potrivit legii, revine după cum urmează:

OUG nr. 13/2021· din 01.03.2021

a)angajatorului rezident fiscal român, când avantajele în bani și/sau în natură sunt acordate de alte entități decât acesta și plata se efectuează prin intermediul angajatorului;

OUG nr. 13/2021· din 01.03.2021

b)plătitorilor de venituri rezidenți fiscali români, când avantajele în bani și/sau în natură sunt acordate și plătite direct persoanei fizice de alte entități decât angajatorul, cu excepția situației persoanelor fizice care realizează în România venituri din salarii și asimilate salariilor ca urmare a contractelor de muncă încheiate cu angajatori care nu sunt rezidenți fiscali români și care datorează contribuțiile sociale obligatorii pentru salariații lor, potrivit prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, pentru care sunt aplicabile prevederile alin. (4);

OUG nr. 13/2021· din 01.03.2021

c)persoanelor fizice, când avantajele în bani și/sau în natură sunt acordate și plătite direct persoanei fizice de plătitori de venituri care nu sunt rezidenți fiscali români, alții decât angajatorul.

OUG nr. 13/2021· din 01.03.2021

(2^2)Prin excepție de la prevederile alin. (2^1) lit. c), în cazul persoanelor fizice care obțin avantaje în bani și/sau în natură de la terți care nu sunt rezidenți fiscali români, angajatorul rezident fiscal român sau angajatorul care nu este rezident fiscal român și care intră sub incidența legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte poate opta pentru obligația de calcul, reținere și plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate.

OG nr. 8/2021· din 03.09.2021

(2^3)Prevederile alin. (2^1) și (2^2) sunt aplicabile și în cazul veniturilor în bani și/sau în natură primite de la terți ca urmare a prevederilor contractului individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detașare sau a unui statut special prevăzut de lege ori a unei relații contractuale între părți, după caz.

OUG nr. 115/2023· din 01.01.2024

(3)Contribuția de asigurări sociale de sănătate calculată și reținută potrivit alin. (1) și (1^3) se plătește până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile sau până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se datorează, după caz, potrivit legii.

OUG nr. 115/2023· din 01.01.2024

(4)Prin excepție de la prevederile alin. (1), persoanele fizice care își desfășoară activitatea în România și obțin venituri sub formă de salarii de la angajatori care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanță în România și care datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate în România, potrivit prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, au obligația de a calcula contribuția de asigurări sociale de sănătate, precum și de a o plăti lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile, numai dacă există un acord încheiat în acest sens cu angajatorul.

OUG nr. 79/2017· din 01.01.2018

(5)Calculul contribuției de asigurări sociale de sănătate se realizează prin aplicarea cotei prevăzute la art. 156 asupra bazelor lunare de calcul menționate la art. 157, 157^1 sau 157^4-157^9, după caz.

(5^1)Abrogat.

Legea nr. 263/2019· din 01.01.2020

(6)Abrogat.

OUG nr. 3/2018· din 08.02.2018

(6^1)Prevederile art. 146 alin. (5^6)-(5^9) se aplică în mod corespunzător.

Legea nr. 296/2023· din 01.11.2023

(7)În cazul în care au fost acordate sume reprezentând salarii/solde sau diferențe de salarii/solde, stabilite prin lege sau în baza unor hotărâri judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărâri judecătorești definitive și executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotărârilor primei instanțe, executorii de drept, precum și în cazul în care prin astfel de hotărâri s-a dispus reîncadrarea în muncă a unor persoane, sumele respective se defalcă pe lunile la care se referă și se utilizează cotele de contribuții de asigurări sociale de sănătate care erau în vigoare în acea perioadă. Contribuțiile de asigurări sociale de sănătate datorate potrivit legii se calculează, se rețin la data efectuării plății și se plătesc până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care au fost plătite aceste sume.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

(7^2)În cazul în care au fost acordate sume reprezentând pensii sau diferențe de pensii, stabilite prin lege sau în baza unor hotărâri judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărâri judecătorești definitive și executorii, aferente unor perioade în care se datorează contribuția individuală de asigurări sociale de sănătate/contribuția de asigurări sociale de sănătate, după caz, pentru sumele respective se utilizează cotele de contribuții în vigoare în acele perioade. Contribuțiile de asigurări sociale de sănătate datorate potrivit legii se calculează, se rețin la data efectuării plății și se plătesc până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care au fost plătite aceste sume.

(8)Calculul contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele prevăzute la alin. (2) se realizează de către acestea, conform prevederilor alin. (5). Contribuția se plătește până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile.

Legea nr. 263/2019· din 01.01.2020

(9)Abrogat.

OUG nr. 3/2018· din 08.02.2018

(9^1)Abrogat.

OUG nr. 3/2018· din 08.02.2018

(9^2)Abrogat.

OUG nr. 3/2018· din 08.02.2018

(9^2)Abrogat.

OUG nr. 3/2018· din 08.02.2018

(10)În cazul în care au fost acordate cumulat sume reprezentând ajutoare sociale, indemnizații de șomaj, venituri din pensii, indemnizații pe perioada concediului de acomodare sau indemnizații pentru creșterea copilului, sumele respective se defalcă pe lunile la care se referă și se utilizează cotele de contribuții de asigurări sociale de sănătate care erau în vigoare în acea perioadă. Contribuțiile de asigurări sociale de sănătate datorate potrivit legii se calculează, se rețin la data efectuării plății sumelor respective și se plătesc până la data de 25 a lunii următoare celei în care au fost plătite aceste sume.

Legea nr. 57/2016· din 12.08.2016

(11)Persoanele fizice care realizează venituri reprezentând remunerații, indemnizații și alte venituri similare, precum și orice alte avantaje, în bani și/sau în natură, obținute din străinătate în calitate de membri ai consiliului de administrație, membri ai directoratului, membri ai consiliului de supraveghere, administratori, directori, cenzori, membri fondatori, reprezentanți în adunarea generală a acționarilor sau orice alte activități desfășurate în funcții similare pentru activitatea desfășurată în străinătate la angajatori/plătitori de venit care nu au sediul permanent și nu sunt rezidenți fiscali în România au obligația de a calcula și plăti contribuția de asigurări sociale de sănătate prin aplicarea cotei prevăzute la art. 156 asupra bazei de calcul prevăzute la art. 157^2. Contribuția de asigurări sociale de sănătate se plătește până la termenul legal de depunere al Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice prevăzut la art. 122.

Legea nr. 296/2020· din 24.12.2020

Istoric

În vigoare dinCe s-a întâmplatPrinComparație
01.08.2025Modificat alin. (1), alin. (1^3), alin. (1^5), alin. (1^6), alin. (5), alin. (7^1), alin. (7^2)Legea nr. 141/2025Vezi modificarea
25.03.2024Modificat alin. (1^4), alin. (5)OUG nr. 26/2024Vezi modificarea
01.01.2024Modificat alin. (1^3), alin. (2^3), alin. (3), alin. (5)OUG nr. 115/2023Vezi modificarea
01.11.2023Modificat alin. (6^1)Legea nr. 296/2023Vezi modificarea
18.07.2022Completat cu alin. (6^1)OG nr. 16/2022Vezi modificarea
18.12.2021Modificat alin. (1), alin. (5), alin. (7), alin. (7^1)OUG nr. 130/2021Vezi modificarea
03.09.2021Completat cu alin. (2^2)OG nr. 8/2021Vezi modificarea
01.03.2021Modificat alin. (2^1), alin. (2^1) lit. a), alin. (2^1) lit. b), alin. (2^1) lit. c)OUG nr. 13/2021Vezi modificarea
24.12.2020Modificat alin. (2^1), alin. (2^1) lit. a), alin. (2^1) lit. b), alin. (2^1) lit. c), alin. (7), alin. (7^1), alin. (11)Legea nr. 296/2020Vezi modificarea
01.06.2020Modificat alin. (1^1), alin. (1^2), alin. (5)OUG nr. 69/2020Vezi modificarea
01.01.2020Modificat alin. (5^1), alin. (8)Legea nr. 263/2019Vezi modificarea
29.12.2018Modificat alin. (5^1)OUG nr. 114/2018Vezi modificarea
08.02.2018Modificat alin. (5^1), alin. (6), alin. (9), alin. (9^1), alin. (9^2), alin-9_2-2OUG nr. 3/2018Vezi modificarea
01.01.2018Modificat alin. (1), alin. (3), alin. (4), alin. (5), alin. (5^1), alin. (8), alin. (6), alin. (9), alin. (9^1), alin. (9^2), alin. (9^3)OUG nr. 79/2017Vezi modificarea
15.01.2017Modificat alin. (9), alin. (9^1), alin. (9^2), alin. (9^3)Legea nr. 2/2017Vezi modificarea
06.12.2016Completat cu alin. (7^1)OUG nr. 84/2016Vezi modificarea
12.08.2016Modificat alin. (10)Legea nr. 57/2016Vezi modificarea
03.01.2016Modificat alin. (7)Legea nr. 358/2015Vezi modificarea
01.01.2016Intrat în vigoareOUG nr. 57/2015Forma inițială