Închide

Art. 157

În vigoaredin 12.04.2024Verificat față de legislatie.just.ro la 10.10.2026
Opțiuni de afișare
Atenție: Ultima verificare a Codului fiscal față de legislatie.just.ro a fost la 10.10.2026, mai veche decât ar trebui. Textul poate să nu fie la zi.

Baza de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor:

OUG nr. 79/2017· din 01.01.2018

(1)Baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, în țară și în străinătate, cu respectarea prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, o reprezintă câștigul brut care include:

OUG nr. 79/2017· din 01.01.2018

a)veniturile din salarii, în bani și/sau în natură, obținute în baza unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu sau unui statut special prevăzut de lege;

OUG nr. 26/2024· din 25.03.2024

b)indemnizațiile din activități desfășurate ca urmare a unei funcții de demnitate publică, stabilite potrivit legii;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

c)indemnizațiile din activități desfășurate ca urmare a unei funcții alese în cadrul persoanelor juridice fără scop patrimonial;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

d)solda lunară acordată potrivit legii;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

e)remunerația administratorilor societăților, companiilor/societăților naționale și regiilor autonome, desemnați/numiți în condițiile legii, precum și sumele primite de reprezentanții în adunarea generală a acționarilor și în consiliul de administrație;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

f)remunerația obținută de directorii cu contract de mandat și de membrii directoratului de la societățile administrate în sistem dualist și ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum și drepturile cuvenite managerilor, în baza contractului de management prevăzut de lege;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

g)sumele primite de membrii comisiei de cenzori sau comitetului de audit, după caz, precum și sumele primite pentru participarea în consilii, comisii, comitete și altele asemenea;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

h)sumele primite de reprezentanții în organisme tripartite, potrivit legii;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

i)sumele din profitul net cuvenite administratorilor societăților, potrivit legii sau actului constitutiv, după caz, precum și participarea la profitul unității pentru managerii cu contract de management, potrivit legii;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

j)sumele reprezentând participarea salariaților la profit, potrivit legii;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

k)sume reprezentând salarii/diferențe de salarii, stabilite prin lege sau în baza unor hotărâri judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărâri judecătorești definitive și executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotărârilor primei instanțe, executorii de drept;

Legea nr. 296/2020· din 24.12.2020

l)indemnizațiile lunare plătite conform legii de angajatori pe perioada de neconcurență, stabilite conform contractului individual de muncă;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

m)indemnizația de delegare, indemnizația de detașare, inclusiv indemnizația specifică detașării transnaționale, prestațiile suplimentare primite de lucrătorii mobili prevăzuți de Hotărârea Guvernului nr. 38/2008, cu modificările ulterioare, precum și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, primite de salariați potrivit legislației în materie, pe perioada desfășurării activității în altă localitate, în țară sau în străinătate, în interesul serviciului, pentru partea care depășește plafonul neimpozabil stabilit astfel:

OG nr. 16/2022· din 01.01.2023

(i) în țară, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizație, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităților și instituțiilor publice, în limita a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat;

Legea nr. 72/2022· din 03.04.2022

(ii) în străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, în limita a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat.

OG nr. 16/2022· din 01.01.2023

Plafonul aferent valorii a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat se calculează distinct pentru fiecare lună în parte, prin raportarea celor 3 salarii la numărul de zile lucrătoare din luna respectivă, iar rezultatul se multiplică cu numărul de zile corespunzător fiecărei luni din perioada de delegare/detașare/desfășurare a activității în altă localitate, în țară sau în străinătate.

OUG nr. 115/2023· din 15.12.2023

n)indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, primite de salariații care au stabilite raporturi de muncă cu angajatori din străinătate, pe perioada delegării/detașării, după caz, în România, în interesul serviciului, pentru partea care depășește plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordată personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotărâre a Guvernului, corespunzător țării de rezidență a angajatorului, de care ar beneficia personalul din instituțiile publice din România dacă s-ar deplasa în țara respectivă, cu respectarea prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

o)indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare primite pe perioada deplasării în altă localitate, în țară și în străinătate, în interesul desfășurării activității, astfel cum este prevăzut în raportul juridic, de către administratorii stabiliți potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat, de către directorii care își desfășoară activitatea în baza contractului de mandat potrivit legii, de către membrii directoratului de la societățile administrate în sistem dualist și ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum și de către manageri, în baza contractului de management prevăzut de lege, pentru partea care depășește plafonul neimpozabil stabilit astfel:

Legea nr. 72/2022· din 03.04.2022

(i) în țară, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizație, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităților și instituțiilor publice, în limita a 3 remunerații prevăzute în raportul juridic;

Legea nr. 72/2022· din 03.04.2022

(ii) în străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, în limita a 3 remunerații prevăzute în raportul juridic.

Legea nr. 72/2022· din 03.04.2022

Plafonul aferent valorii a 3 remunerații prevăzute în raportul juridic se calculează distinct pentru fiecare lună în parte, prin raportarea celor 3 remunerații la numărul de zile lucrătoare din luna respectivă, iar rezultatul se multiplică cu numărul de zile corespunzător fiecărei luni din perioada deplasării.

OUG nr. 115/2023· din 15.12.2023

p)indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, primite pe perioada deplasării în România, în interesul desfășurării activității, de către administratori sau directori, care au raporturi juridice stabilite cu entități din străinătate, astfel cum este prevăzut în raporturile juridice respective, pentru partea care depășește plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordată personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotărâre a Guvernului, corespunzător țării de rezidență a entității, de care ar beneficia personalul din instituțiile publice din România dacă s-ar deplasa în țara respectivă;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

q)remunerația primită de președintele asociației de proprietari sau de alte persoane, în baza contractului de mandat, potrivit legii, privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

r)ajutoarele și plățile compensatorii care se acordă, conform legii, personalului militar, polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare, la trecerea în rezervă sau direct în retragere, respectiv la încetarea raporturilor de serviciu, care îndeplinesc condițiile pentru pensionare, din domeniul apărării naționale, ordinii publice și securității naționale;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

s)ajutoarele și plățile compensatorii care se acordă, conform legii, personalului militar, polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare, la trecerea în rezervă sau direct în retragere, respectiv la încetarea raporturilor de serviciu, care nu îndeplinesc condițiile pentru pensionare, din domeniul apărării naționale, ordinii publice și securității naționale;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

ș) veniturile reprezentând plăți compensatorii suportate de angajator potrivit contractului colectiv sau individual de muncă.

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

t)indemnizația de hrană și indemnizația de vacanță acordate potrivit prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare.

OUG nr. 114/2018· din 29.12.2018

ț) valoarea nominală a tichetelor cadou, a tichetelor de masă și a voucherelor de vacanță, acordate de angajatori, potrivit legii, prevăzute la art. 76 alin. (3) lit. h);

OUG nr. 115/2023· din 01.01.2024

u)veniturile prevăzute la art. 142 lit. aa^1), pentru partea care depășește limitele prevăzute la respectiva dispoziție;

OG nr. 16/2022· din 01.01.2023

v)indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. i).

(2)Nu se cuprind în baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate sumele prevăzute la art. 76 alin. (4) lit. d), art. 141 lit. d) și art. 142, cu excepția sumelor reprezentând valoarea nominală a biletelor de valoare sub forma tichetelor de masă și a voucherelor de vacanță, acordate potrivit legii.

OUG nr. 115/2023· din 01.01.2024

(3)Abrogat.

Istoric

În vigoare dinCe s-a întâmplatPrinComparație
12.04.2024Modificat alin. (1) lit. v)OUG nr. 34/2024Vezi modificarea
25.03.2024Modificat alin. (1) lit. a)OUG nr. 26/2024Vezi modificarea
01.01.2024Modificat rândul 9, alin. (1) lit. v), alin. (2)OUG nr. 115/2023Vezi modificarea
15.12.2023Modificat rândul 4, rândul 7OUG nr. 115/2023Vezi modificarea
01.01.2023Modificat alin. (1) lit. m), rândul 3, alin. (1) lit. u)OG nr. 16/2022Vezi modificarea
03.04.2022Modificat alin. (1) lit. m), rândul 2, rândul 3, rândul 4, alin. (1) lit. o), rândul 5, rândul 6, rândul 7, rândul 8, rândul 9Legea nr. 72/2022Vezi modificarea
18.12.2021Completat cu rândul 7OUG nr. 130/2021Vezi modificarea
24.12.2020Modificat alin. (1), alin. (1) lit. k), alin. (2), alin. (3), alin-1-2, alin-2-2, alin-3-2Legea nr. 296/2020Vezi modificarea
01.06.2020Modificat alin. (1), alin-1-2, alin. (2), alin-2-2, alin. (3), alin-3-2act nemenționat de sursăVezi modificarea
29.12.2018Completat cu alin. (1) lit. t)OUG nr. 114/2018Vezi modificarea
08.02.2018Completat cu alin. (3)act nemenționat de sursăVezi modificarea
01.01.2018Modificat rândul 1, alin. (1), rândul 2, rândul 3, rândul 4, rândul 5, rândul 6OUG nr. 79/2017Vezi modificarea
06.01.2017Modificat alin. (3)OUG nr. 3/2017Vezi modificarea
01.01.2016Intrat în vigoareOUG nr. 50/2015Forma inițială