Închide

Art. 148Baza de calcul al contribuției de asigurări sociale datorate de persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 137 alin. (1) lit. b) și b^1)

În vigoaredin 01.01.2026Verificat față de legislatie.just.ro la 10.10.2026
Opțiuni de afișare
Atenție: Ultima verificare a Codului fiscal față de legislatie.just.ro a fost la 10.10.2026, mai veche decât ar trebui. Textul poate să nu fie la zi.

(1)Persoanele fizice care în anul fiscal pentru care se depune Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de personale fizice prevăzută la art. 122 au realizat venituri din activitățile prevăzute la art. 137 alin. (1) lit. b) și b^1), din una sau mai multe surse și/sau categorii de venituri, a căror valoare anuală cumulată este cel puțin egală cu 12 salarii minime brute pe țară, datorează contribuția de asigurări sociale la o bază de calcul stabilită potrivit alin. (2).

OUG nr. 128/2024· din 01.01.2025

(2)Baza anuală de calcul al contribuției de asigurări sociale, în cazul persoanelor care realizează veniturile prevăzute la art. 137 alin. (1) lit. b) și b^1), o reprezintă venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decât:

OUG nr. 128/2024· din 01.01.2025

a)nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe țară inclusiv și 24 de salarii minime brute pe țară;

OUG nr. 128/2024· din 01.01.2025

b)nivelul de 24 de salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cel puțin egale cu 24 de salarii minime brute pe țară.

OUG nr. 128/2024· din 01.01.2025

(3)Încadrarea în plafonul anual de cel puțin 12 salarii minime brute pe țară sau de cel puțin 24 de salarii minime brute pe țară, după caz, se efectuează prin cumularea veniturilor nete și/sau a normelor anuale de venit din activități independente determinate potrivit art. 68, 68^3 și 69, a venitului brut realizat în baza contractelor de activitate sportivă potrivit art. 68^1, precum și a veniturilor nete din drepturi de proprietate intelectuală determinate potrivit art. 72, 72^1 și 73, realizate în anul pentru care se datorează contribuția.

(4)Persoanele fizice prevăzute la alin. (1) care nu se încadrează în plafonul de cel puțin 12 salarii prevăzut la alin. (3) pot opta pentru plata contribuției de asigurări sociale pentru anul de realizare a venitului la un venit ales, care nu poate fi mai mic decât nivelul prevăzut la alin. (2) lit. a). Exercitarea opțiunii se efectuează anual prin depunerea Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de personale fizice prevăzute la art. 122, până la termenul prevăzut la art. 122 alin. (3).

OUG nr. 128/2024· din 01.01.2025

Istoric

În vigoare dinCe s-a întâmplatPrinComparație
01.01.2026Modificat alin. (3)Legea nr. 239/2025Vezi modificarea
01.01.2025Modificat alin. (1), alin. (2), alin. (2) lit. a), alin. (2) lit. b), alin. (3), alin. (4), alin. (4) lit. a), alin. (4) lit. b)OUG nr. 128/2024Vezi modificarea
01.01.2023Modificat alin. (1), alin. (2), alin. (3), alin. (4), alin. (4) lit. a), alin. (4) lit. b)OG nr. 16/2022Vezi modificarea
01.04.2018Modificatact nemenționat de sursăVezi modificarea
30.03.2018Modificat alin. (2)OUG nr. 25/2018Vezi modificarea
23.03.2018Modificat alin. (1), alin. (2), alin. (3), alin. (4), alin. (2) lit. a), alin. (2) lit. b), alin. (2) lit. c), alin. (2) lit. d), alin. (5), alin. (6), alin. (7), alin. (8)OUG nr. 18/2018Vezi modificarea
01.01.2018Modificat alin. (1), alin. (2), alin. (2) lit. a), alin. (2) lit. b), alin. (2) lit. c), alin. (2) lit. d), alin. (3), alin. (4), alin. (5), alin. (6), alin. (7), alin. (8), alin. (4) lit. a), alin. (4) lit. b), alin. (4) lit. c), alin. (9)OUG nr. 79/2017Vezi modificarea
06.01.2017Modificat alin. (1), alin. (2), alin. (3)OUG nr. 3/2017Vezi modificarea
01.01.2016Intrat în vigoareOUG nr. 50/2015Forma inițială