Închide

Art. 168Stabilirea și plata contribuției de asigurări sociale de sănătate

Formă anterioară03.01.2016–11.08.2016Verificat față de legislatie.just.ro la 10.10.2026
Opțiuni de afișare
Atenție: Ultima verificare a Codului fiscal față de legislatie.just.ro a fost la 10.10.2026, mai veche decât ar trebui. Textul poate să nu fie la zi.

(1)Persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, precum și instituțiile prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. g)-o) au obligația de a calcula și de a reține la sursă contribuțiile individuale de asigurări sociale de sănătate, precum și obligația de a calcula contribuțiile de asigurări sociale de sănătate datorate de aceștia, după caz.

OUG nr. 57/2015· din 01.01.2016

(2)Prevederile alin. (1) se aplică și în cazul persoanelor fizice care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intră sub incidența legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte.

OUG nr. 57/2015· din 01.01.2016

(3)Contribuțiile de asigurări sociale de sănătate individuale calculate și reținute potrivit alin. (1) se plătesc, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile sau până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se datorează, după caz, împreună cu contribuția angajatorului ori a persoanelor asimilate angajatorului datorată potrivit legii.

OUG nr. 57/2015· din 01.01.2016

(4)Prin derogare de la prevederile alin. (1), persoanele fizice care își desfășoară activitatea în România și obțin venituri sub formă de salarii de la angajatori care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanță în România și care datorează contribuțiile sociale obligatorii pentru salariații lor, potrivit prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, au obligația de a calcula și de a reține contribuțiile individuale și pe cele ale angajatorului, precum și de a le plăti lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile, numai dacă există un acord încheiat în acest sens cu angajatorul.

OUG nr. 57/2015· din 01.01.2016

(5)Calculul contribuțiilor de asigurări sociale de sănătate individuale se realizează prin aplicarea cotei prevăzute la art. 156 lit. a) asupra bazelor lunare de calcul menționate la art. 157, art. 160-167, după caz.

OUG nr. 57/2015· din 01.01.2016

(6)Calculul contribuțiilor de asigurări sociale de sănătate datorate de angajatori sau persoane asimilate acestora se realizează prin aplicarea cotei prevăzute la art. 156 lit. b) asupra bazei lunare de calcul prevăzute la art. 158, cu respectarea prevederilor specifice prevăzute la art. 159.

OUG nr. 57/2015· din 01.01.2016

(7)În cazul în care au fost acordate sume reprezentând salarii/solde sau diferențe de salarii/solde și pensii sau diferențe de pensii, cu excepția sumelor reprezentând actualizarea acestora cu indicele de inflație, stabilite în baza unor hotărâri judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărâri judecătorești definitive și executorii, precum și în cazul în care prin astfel de hotărâri s-a dispus reîncadrarea în muncă a unor persoane, sumele respective se defalcă pe lunile la care se referă și se utilizează cotele de contribuții de asigurări sociale de sănătate care erau în vigoare în acea perioadă. Contribuțiile de asigurări sociale de sănătate datorate potrivit legii se calculează, se rețin la data efectuării plății și se plătesc până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care au fost plătite aceste sume.

(8)Calculul contribuțiilor de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intră sub incidența legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte se realizează de către acestea, prin aplicarea cotei integrale de contribuție rezultate din însumarea cotei individuale cu cea datorată de angajator prevăzute la art. 156, asupra bazei lunare de calcul prevăzute la art. 157. Contribuția se plătește până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile.

OUG nr. 57/2015· din 01.01.2016

(9)Calculul contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice care realizează venituri din pensii care depășesc, lunar, valoarea întregită la un leu, a unui punct de pensie stabilit pentru anul fiscal respectiv, provenite dintr-un alt stat, cu respectarea prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, se realizează de către organul fiscal competent în baza declarației specifice prevăzute la art. 130 alin. (4) sau a declarației privind venitul estimat prevăzute la art. 120, după caz.

OUG nr. 57/2015· din 01.01.2016

(10)În cazul în care au fost acordate cumulat sume reprezentând ajutor social, indemnizații de șomaj, venituri din pensii, precum și indemnizații pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de până la 3 ani, precum și pentru persoanele care beneficiază de indemnizații pentru copilul cu handicap cu vârsta cuprinsă între 3 și 7 ani, sumele respective se defalcă pe lunile la care se referă și se utilizează cotele de contribuții de asigurări sociale de sănătate care erau în vigoare în acea perioadă. Contribuțiile de asigurări sociale de sănătate datorate potrivit legii se calculează, se rețin la data efectuării plății și se plătesc până la data de 25 a lunii următoare celei în care au fost plătite aceste sume.

OUG nr. 57/2015· din 01.01.2016

Istoric

În vigoare dinCe s-a întâmplatPrinComparație
01.08.2025Modificat alin. (1), alin. (1^3), alin. (1^5), alin. (1^6), alin. (5), alin. (7^1), alin. (7^2)Legea nr. 141/2025Vezi modificarea
25.03.2024Modificat alin. (1^4), alin. (5)OUG nr. 26/2024Vezi modificarea
01.01.2024Modificat alin. (1^3), alin. (2^3), alin. (3), alin. (5)OUG nr. 115/2023Vezi modificarea
01.11.2023Modificat alin. (6^1)Legea nr. 296/2023Vezi modificarea
18.07.2022Completat cu alin. (6^1)OG nr. 16/2022Vezi modificarea
18.12.2021Modificat alin. (1), alin. (5), alin. (7), alin. (7^1)OUG nr. 130/2021Vezi modificarea
03.09.2021Completat cu alin. (2^2)OG nr. 8/2021Vezi modificarea
01.03.2021Modificat alin. (2^1), alin. (2^1) lit. a), alin. (2^1) lit. b), alin. (2^1) lit. c)OUG nr. 13/2021Vezi modificarea
24.12.2020Modificat alin. (2^1), alin. (2^1) lit. a), alin. (2^1) lit. b), alin. (2^1) lit. c), alin. (7), alin. (7^1), alin. (11)Legea nr. 296/2020Vezi modificarea
01.06.2020Modificat alin. (1^1), alin. (1^2), alin. (5)OUG nr. 69/2020Vezi modificarea
01.01.2020Modificat alin. (5^1), alin. (8)Legea nr. 263/2019Vezi modificarea
29.12.2018Modificat alin. (5^1)OUG nr. 114/2018Vezi modificarea
08.02.2018Modificat alin. (5^1), alin. (6), alin. (9), alin. (9^1), alin. (9^2), alin-9_2-2OUG nr. 3/2018Vezi modificarea
01.01.2018Modificat alin. (1), alin. (3), alin. (4), alin. (5), alin. (5^1), alin. (8), alin. (6), alin. (9), alin. (9^1), alin. (9^2), alin. (9^3)OUG nr. 79/2017Vezi modificarea
15.01.2017Modificat alin. (9), alin. (9^1), alin. (9^2), alin. (9^3)Legea nr. 2/2017Vezi modificarea
06.12.2016Completat cu alin. (7^1)OUG nr. 84/2016Vezi modificarea
12.08.2016Modificat alin. (10)Legea nr. 57/2016Vezi modificarea
03.01.2016Modificat alin. (7)Legea nr. 358/2015Vezi modificarea
01.01.2016Intrat în vigoareOUG nr. 57/2015Forma inițială