Închide

Codul fiscal · Comparație

Art. 139 Baza de calcul al contribuției de asigurări sociale în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor

Versiunea veche
01.01.2016 → 05.01.2017Forma dată de Legea nr. 227/2015
Versiunea nouă
06.01.2017 → 23.07.2017Modificată prin OUG nr. 3/2017
Alege versiunile
Opțiuni de comparație
2 schimbări în alin. (2), alin. (3) · 23 alineate neschimbateAnterioarăUrmătoarea

(1)Baza lunară de calcul al contribuției individuale de asigurări sociale, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, o reprezintă câștigul brut realizat din salarii și venituri asimilate salariilor, în țară și în alte state, cu respectarea prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, care include:

Neschimbat între cele două versiuni

a)veniturile din salarii, în bani și/sau în natură, obținute în baza unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu sau a unui statut special prevăzut de lege. În situația personalului român trimis în misiune permanentă în străinătate, veniturile asupra cărora se datorează contribuția sunt cele prevăzute la art. 145 alin. (1) lit. a);

Neschimbat între cele două versiuni

b)indemnizațiile din activități desfășurate ca urmare a unei funcții de demnitate publică, stabilite potrivit legii;

Neschimbat între cele două versiuni

c)indemnizațiile din activități desfășurate ca urmare a unei funcții alese în cadrul persoanelor juridice fără scop patrimonial;

Neschimbat între cele două versiuni

d)remunerația administratorilor societăților, companiilor/societăților naționale și regiilor autonome, desemnați/numiți în condițiile legii, precum și sumele primite de reprezentanții în adunarea generală a acționarilor și în consiliul de administrație;

Neschimbat între cele două versiuni

e)remunerația obținută de directorii cu contract de mandat și de membrii directoratului de la societățile administrate în sistem dualist și ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum și drepturile cuvenite managerilor, în baza contractului de management prevăzut de lege;

Neschimbat între cele două versiuni

f)sumele primite de membrii comisiei de cenzori sau comitetului de audit, după caz, precum și sumele primite pentru participarea în consilii, comisii, comitete și altele asemenea;

Neschimbat între cele două versiuni

g)sumele din profitul net cuvenite administratorilor societăților, potrivit legii sau actului constitutiv, după caz, precum și participarea la profitul unității pentru managerii cu contract de management, potrivit legii;

Neschimbat între cele două versiuni

h)sumele reprezentând participarea salariaților la profit, potrivit legii;

Neschimbat între cele două versiuni

i)sume reprezentând salarii/diferențe de salarii, stabilite în baza unor hotărâri judecătorești rămase definitive și irevocabile/ hotărâri judecătorești definitive și executorii;

Neschimbat între cele două versiuni

j)indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, primite de salariați, potrivit legii, pe perioada delegării/detașării, după caz, în altă localitate, în țară și în străinătate, în interesul serviciului, pentru partea care depășește plafonul neimpozabil stabilit astfel:

Neschimbat între cele două versiuni

(i) în țară, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizație, prin hotărâre a Guvernului pentru personalul autorităților și instituțiilor publice;

Neschimbat între cele două versiuni

(ii) în străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă prin hotărâre a Guvernului pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;

Neschimbat între cele două versiuni

k)indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, primite de salariații care au stabilite raporturi de muncă cu angajatori din străinătate, pe perioada delegării/detașării, după caz, în România, în interesul serviciului, pentru partea care depășește plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordată personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotărâre a Guvernului, corespunzător țării de rezidență a angajatorului, de care ar beneficia personalul din instituțiile publice din România dacă s-ar deplasa în țara respectivă, cu respectarea prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte;

Neschimbat între cele două versiuni

l)indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare primite pe perioada deplasării, în altă localitate, în țară și în străinătate, în interesul desfășurării activității, astfel cum este prevăzut în raportul juridic, de către administratorii stabiliți potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/ mandat, de către directorii care își desfășoară activitatea în baza contractului de mandat potrivit legii, de către membrii directoratului de la societățile administrate în sistem dualist și ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum și de către manageri, în baza contractului de management prevăzut de lege, pentru partea care depășește plafonul neimpozabil stabilit astfel:

Neschimbat între cele două versiuni

(i) în țară, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizație, prin hotărâre a Guvernului pentru personalul autorităților și instituțiilor publice;

Neschimbat între cele două versiuni

(ii) în străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă prin hotărâre a Guvernului pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;

Neschimbat între cele două versiuni

m)indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, primite pe perioada deplasării în România, în interesul desfășurării activității, de către administratori sau directori, care au raporturi juridice stabilite cu entități din străinătate, astfel cum este prevăzut în raporturile juridice respective, pentru partea care depășește plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordată personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotărâre a Guvernului, corespunzător țării de rezidență a entității, de care ar beneficia personalul din instituțiile publice din România dacă s-ar deplasa în țara respectivă;

Neschimbat între cele două versiuni

n)remunerația primită de președintele asociației de proprietari sau de alte persoane, în baza contractului de mandat, potrivit Legii nr. 230/2007, cu modificările și completările ulterioare;

Neschimbat între cele două versiuni

o)indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate suportate de angajator sau din Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate, potrivit legii, primite pe perioada în care persoanele fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiază de concedii medicale și de indemnizații de asigurări sociale de sănătate, pentru care baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale este suma reprezentând 35% din câștigul salarial mediu brut, prevăzut la alin. (3), corespunzător numărului zilelor lucrătoare din concediul medical;

Neschimbat între cele două versiuni

p)sumele primite de reprezentanții în organisme tripartite, potrivit legii;

Neschimbat între cele două versiuni

q)veniturile reprezentând plăți compensatorii suportate de angajator potrivit contractului colectiv sau individual de muncă.

Neschimbat între cele două versiuni

(2)text eliminat: În situația în care totalul veniturilor prevăzute la alin. (1) este mai mare decât valoarea a de 5 ori câștigul salarial mediu brut, contribuția individuală de asigurări sociale se calculează în limita acestui plafon, pe fiecare loc de realizare a venitului. (sfârșit)

Eliminat prin OUG nr. 3/2017· în vigoare din 06.01.2017Anterioară

(3)text eliminat: Câștigul salarial mediu brut prevăzut la alin. (2) este cel utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat și aprobat prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat. (sfârșit)

Eliminat prin OUG nr. 3/2017· în vigoare din 06.01.2017Următoarea

(4)Sumele prevăzute la alin. (1) lit. d) și f) intră în baza lunară de calcul al contribuției individuale de asigurări sociale, indiferent dacă persoanele respective sunt din cadrul aceleiași societăți ori din afara ei, indiferent dacă sunt pensionari sau angajați cu contract individual de muncă.

Neschimbat între cele două versiuni
text eliminattext adăugatAlineatele sunt comparate după numărul lor. Diferențe la nivel de cuvânt. La nivel de caracter

Versiunea veche: Fișierul sursăVersiunea nouă: Fișierul sursăSursa oficială: legislatie.just.ro

Aceeași lege a mai schimbat în Codul fiscal

ArticolCe s-a întâmplat
Art. 22^1 Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfășoară exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltareIntrat în vigoareDeschide
Art. 47 Definiția microîntreprinderiiModificat lit. c)Compară
Art. 48 Reguli de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderiiCompletat cu alin. (7)Compară
Art. 51 Cotele de impozitareModificat alin. (1) lit. a), alin. (1) lit. b)Compară
Art. 52 Reguli de ieșire din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor în cursul anuluiModificat alin. (1)Compară
Art. 60 ScutiriCompletat cu pct. 4Compară
Art. 78 Determinarea impozitului pe veniturile din salarii și asimilate salariilorModificat rândul 4Compară
Art. 111 Definirea venitului din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personalModificat alin. (1), rândul 1, rândul 2, alin. (1) lit. a), alin. (1) lit. b), rândul 3, rândul 4, rândul 5, rândul 6Compară
Art. 140 Baza de calcul al contribuției de asigurări sociale datorate de angajatori sau persoane asimilate acestoraModificat rândul 1Compară
Art. 143 Baza de calcul al contribuției de asigurări sociale datorate pentru persoanele fizice care beneficiază de drepturi bănești lunare ce se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, potrivit legiiModificat alin. (2), alin. (4)Compară
Art. 144 Baza de calcul al contribuției de asigurări sociale datorate pentru persoanele fizice care beneficiază de indemnizații de asigurări sociale de sănătateModificat rândul 1Compară
Art. 145 Baza de calcul al contribuției de asigurări sociale datorate pentru persoanele fizice prevăzute la art. 136 lit. f)Modificat alin. (2)Compară
Art. 146 Stabilirea și plata contribuțiilor de asigurări socialeModificat alin. (6), alin. (8)Compară
Art. 148 Baza de calcul al contribuției de asigurări sociale datorate de persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 137 alin. (1) lit. b) și b^1)Modificat alin. (1), alin. (2), alin. (3)Compară
Art. 149Modificat rândul 1Compară
Art. 157Modificat alin. (3)Compară
Art. 160Modificat alin. (3)Compară
Art. 161Modificat alin. (2)Compară
Art. 162Modificat alin. (3)Compară
Art. 170 Baza de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h)Modificat alin. (2)Compară
Art. 171Modificat alin. (3)Compară
Art. 172Modificat alin. (3)Compară
Art. 173Modificat alin. (1), alin. (2)Compară
Art. 176Modificat alin. (7), alin. (5)Compară
Art. 177Modificat alin. (3)Compară
Art. 178Modificat alin. (1), alin. (3), alin. (4), alin. (2)Compară
Art. 179Modificat alin. (1) lit. d), alin. (1) lit. e), alin. (1) lit. f), alin. (6^1)Compară

Înapoi la art. 139