Închide

Art. 146Stabilirea și plata contribuțiilor de asigurări sociale

Formă anterioară01.01.2016–05.12.2016Verificat față de legislatie.just.ro la 10.10.2026
Opțiuni de afișare
Atenție: Ultima verificare a Codului fiscal față de legislatie.just.ro a fost la 10.10.2026, mai veche decât ar trebui. Textul poate să nu fie la zi.

(1)Persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, precum și instituțiile prevăzute la art. 136 lit. d)-f) au obligația de a calcula și de a reține la sursă contribuțiile individuale de asigurări sociale, precum și obligația de a calcula contribuțiile de asigurări sociale datorate de aceștia, după caz.

(2)Prevederile alin. (1) se aplică și în cazul persoanelor fizice care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intră sub incidența legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte.

(3)Contribuțiile de asigurări sociale individuale calculate și reținute potrivit alin. (1) se plătesc la bugetul asigurărilor sociale de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile sau până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se datorează, după caz, împreună cu contribuția angajatorului ori a persoanelor asimilate angajatorului datorată potrivit legii.

(4)Prin excepție de la prevederile alin. (1), persoanele fizice care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanță în România și care datorează contribuțiile sociale obligatorii pentru salariații lor, potrivit prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, au obligația de a calcula contribuțiile individuale și pe cele ale angajatorului, precum și de a le plăti lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile, numai dacă există un acord încheiat în acest sens cu angajatorul.

(5)Calculul contribuțiilor de asigurări sociale individuale se realizează prin aplicarea cotei corespunzătoare prevăzute la art. 138 asupra bazelor lunare de calcul prevăzute la art. 139, art. 143-145, după caz, în care nu se includ veniturile prevăzute la art. 141 și 142.

(6)În cazul în care din calcul rezultă o bază mai mare decât valoarea a de 5 ori câștigul salarial mediu brut, prevăzut la art. 139 alin. (3), cota contribuției individuale de asigurări sociale se va aplica asupra echivalentului a de 5 ori câștigul salarial mediu brut, pe fiecare loc de realizare al venitului.

(7)Calculul contribuțiilor de asigurări sociale datorate de persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, precum și de instituțiile prevăzute la art. 136 lit. d)-f) se realizează prin aplicarea cotelor corespunzătoare prevăzute la art. 138 asupra bazelor de calcul prevăzute la art. 140, art. 143-145, după caz, în care nu se includ veniturile prevăzute la art. 141 și 142.

(8)Calculul contribuțiilor de asigurări sociale datorate de persoanele prevăzute la alin. (2) se realizează de către acestea prin aplicarea cotei corespunzătoare contribuției integrale, rezultată din însumarea cotelor de contribuție individuală cu cea datorată de angajator, în funcție de condițiile de muncă, prevăzută la art. 138, asupra bazei lunare de calcul prevăzute la art. 139, iar în cazul în care din calcul rezultă o bază mai mare decât valoarea a de 5 ori câștigul salarial mediu brut, prevăzut la art. 139 alin. (3), cota integrală de contribuție se va aplica asupra echivalentului a de 5 ori câștigul salarial mediu brut. Contribuția se plătește până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile.

(9)În cazul în care au fost acordate sume reprezentând salarii sau diferențe de salarii, stabilite în baza unor hotărâri judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărâri judecătorești definitive și executorii, precum și în cazul în care prin astfel de hotărâri s-a dispus reîncadrarea în muncă a unor persoane, în vederea stabilirii prestațiilor acordate de sistemul public de pensii, sumele respective se defalcă pe lunile la care se referă și se utilizează cotele de contribuții de asigurări sociale care erau în vigoare în acea perioadă. Contribuțiile de asigurări sociale datorate potrivit legii se calculează, se rețin la data efectuării plății și se plătesc până la data de 25 a lunii următoare celei în care au fost plătite aceste sume.

(10)În cazul în care au fost acordate cumulat sume reprezentând indemnizații de șomaj, în vederea stabilirii prestațiilor acordate de sistemul de asigurări sociale, sumele respective se defalcă pe lunile la care se referă și se utilizează cotele de contribuții de asigurări sociale care erau în vigoare în acea perioadă. Contribuțiile de asigurări sociale datorate potrivit legii se calculează, se rețin la data efectuării plății și se plătesc până la data de 25 a lunii următoare celei în care au fost plătite aceste sume.

(11)Prevederile alin. (10) se aplică și în cazul indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate dacă aceste sume sunt acordate în termenul prevăzut la art. 40 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările și completările ulterioare.

Istoric

În vigoare dinCe s-a întâmplatPrinComparație
01.01.2025Modificat alin. (5), alin. (5^6)OUG nr. 156/2024Vezi modificarea
01.01.2024Modificat alin. (2^3), alin. (5), alin. (5^6)OUG nr. 115/2023Vezi modificarea
01.11.2023Modificat alin. (5), alin. (5^6)Legea nr. 296/2023Vezi modificarea
09.12.2022Modificat alin. (5^8)act nemenționat de sursăVezi modificarea
18.07.2022Modificat alin. (5^6), alin. (5^7), alin. (5^7) lit. a), alin. (5^7) lit. b), alin. (5^7) lit. c), alin. (5^7) lit. d), alin. (5^7) lit. e), alin. (5^8), alin. (5^9), alin. (8)OG nr. 16/2022Vezi modificarea
20.05.2022Modificat alin. (5)Legea nr. 135/2022Vezi modificarea
03.09.2021Completat cu alin. (2^2)OG nr. 8/2021Vezi modificarea
01.03.2021Modificat alin. (2^1), alin. (2^1) lit. a), alin. (2^1) lit. b), alin. (2^1) lit. c), alin. (2^1) lit. d)OUG nr. 13/2021Vezi modificarea
24.12.2020Modificat alin. (2^1), alin. (2^1) lit. a), alin. (2^1) lit. b), alin. (2^1) lit. c), alin. (2^1) lit. d), alin. (9), alin. (9^2), alin. (12)Legea nr. 296/2020Vezi modificarea
01.01.2020Modificat alin. (5^1), alin. (5^2), alin. (5^3), alin. (5^4), alin. (5^5), alin. (8), alin. (5^2) lit. a), alin. (5^2) lit. b), alin. (5^2) lit. c), alin. (5^2) lit. d), alin. (5^2) lit. e)Legea nr. 263/2019Vezi modificarea
29.12.2018Modificat alin. (5), alin. (5^1), alin. (5^5)OUG nr. 114/2018Vezi modificarea
08.02.2018Completat cu alin. (5^4)OUG nr. 3/2018Vezi modificarea
01.01.2018Modificat alin. (1), alin. (3), alin. (4), alin. (5), alin. (5^1), alin. (5^2), alin. (5^2) lit. a), alin. (5^2) lit. b), alin. (5^2) lit. c), alin. (5^2) lit. d), alin. (5^2) lit. e), alin. (5^3), alin. (6), alin. (7), alin. (8)OUG nr. 79/2017Vezi modificarea
06.01.2017Modificat alin. (6), alin. (8)OUG nr. 3/2017Vezi modificarea
06.12.2016Completat cu alin. (9^1)OUG nr. 84/2016Vezi modificarea
01.01.2016Intrat în vigoareLegea nr. 227/2015Forma inițială