Închide

Art. 146Stabilirea și plata contribuțiilor de asigurări sociale

Formă anterioară01.03.2021–02.09.2021Verificat față de legislatie.just.ro la 10.10.2026
Opțiuni de afișare
Atenție: Ultima verificare a Codului fiscal față de legislatie.just.ro a fost la 10.10.2026, mai veche decât ar trebui. Textul poate să nu fie la zi.

(1)Persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora au obligația de a calcula și de a reține la sursă contribuția de asigurări sociale datorată de către persoanele fizice care obțin venituri din salarii sau asimilate salariilor. Instituțiile prevăzute la art. 136 lit. d)-f), precum și persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora au obligația de a calcula contribuția de asigurări sociale pe care o datorează potrivit legii, după caz.

OUG nr. 79/2017· din 01.01.2018

(2)Prevederile alin. (1) se aplică și în cazul persoanelor fizice care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intră sub incidența legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte.

Legea nr. 227/2015· din 01.01.2016

(2^1)În cazul avantajelor în bani și/sau în natură primite de la terți ca urmare a prevederilor contractului individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detașare sau a unui statut special prevăzut de lege ori a unei relații contractuale între părți, după caz, obligația de calcul, reținere și plată a contribuției de asigurări sociale, datorată potrivit legii, revine după cum urmează:

a)angajatorului rezident fiscal român, când avantajele în bani și/sau în natură sunt acordate de alte entități decât acesta și plata se efectuează prin intermediul angajatorului;

b)plătitorilor de venituri rezidenți fiscali români, când avantajele în bani și/sau în natură sunt acordate și plătite direct persoanei fizice de alte entități decât angajatorul, cu excepția situației persoanelor fizice care realizează în România venituri din salarii și asimilate salariilor ca urmare a contractelor de muncă încheiate cu angajatori care nu sunt rezidenți fiscali români și care datorează contribuțiile sociale obligatorii pentru salariații lor, potrivit prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, pentru care sunt aplicabile prevederile alin. (4);

c)persoanelor fizice, când avantajele în bani și/sau în natură sunt acordate și plătite direct persoanei fizice de plătitori de venituri care nu sunt rezidenți fiscali români, alții decât angajatorul.

(3)Contribuția de asigurări sociale calculată și reținută potrivit alin. (1) se plătește la bugetul asigurărilor sociale de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile sau până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se datorează, după caz, împreună cu contribuția angajatorului ori a persoanelor asimilate angajatorului datorată potrivit legii.

OUG nr. 79/2017· din 01.01.2018

(4)Prin excepție de la prevederile alin. (1), persoanele fizice care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanță în România și care datorează contribuțiile sociale obligatorii pentru salariații lor, potrivit prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, au obligația de a calcula contribuția de asigurări sociale datorată de către acestea și, după caz, pe cea datorată de angajator, precum și de a le plăti lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile, numai dacă există un acord încheiat în acest sens cu angajatorul.

OUG nr. 79/2017· din 01.01.2018

(5)Calculul contribuției de asigurări sociale datorate de către persoanele fizice care obțin venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum și de către instituțiile prevăzute la art. 136 lit. d)-f) se realizează prin aplicarea cotelor stabilite potrivit art. 138 lit. a) sau art. 138^1 alin. (1) și (2), după caz, asupra bazelor lunare de calcul prevăzute la art. 139, art. 143-145, după caz, în care nu se includ veniturile prevăzute la art. 141 și 142.

OUG nr. 114/2018· din 29.12.2018

(5^1)Abrogat.

Legea nr. 263/2019· din 01.01.2020

(5^2)Abrogat.

Legea nr. 263/2019· din 01.01.2020

(5^3)Abrogat.

Legea nr. 263/2019· din 01.01.2020

(5^4)Abrogat.

Legea nr. 263/2019· din 01.01.2020

(5^5)Abrogat.

Legea nr. 263/2019· din 01.01.2020

(6)Pentru persoanele prevăzute la art. 136 lit. d)-f), în cazul în care din calcul rezultă o bază lunară de calcul mai mare decât valoarea a de 5 ori câștigul salarial mediu brut, prevăzut la art. 143 alin. (2), cota contribuției de asigurări sociale se aplică asupra echivalentului a de 5 ori câștigul salarial mediu brut, pe fiecare loc de realizare al venitului.

OUG nr. 79/2017· din 01.01.2018

(7)Calculul contribuției de asigurări sociale datorate de persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora se realizează prin aplicarea cotelor corespunzătoare prevăzute la art. 138 lit. b) și c) asupra bazei de calcul prevăzute la art. 140, în care nu se includ veniturile prevăzute la art. 141 și 142.

OUG nr. 79/2017· din 01.01.2018

(8)Calculul contribuției de asigurări sociale datorate de persoanele prevăzute la alin. (2) se realizează de către acestea conform prevederilor alin. (5) și (7), după caz. Contribuția se plătește până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile.

Legea nr. 263/2019· din 01.01.2020

(9)În cazul în care au fost acordate sume reprezentând salarii sau diferențe de salarii, stabilite în baza unor hotărâri judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărâri judecătorești definitive și executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotărârilor primei instanțe, executorii de drept, precum și în cazul în care prin astfel de hotărâri s-a dispus reîncadrarea în muncă a unor persoane, în vederea stabilirii prestațiilor acordate de sistemul public de pensii, sumele respective se defalcă pe lunile la care se referă și se utilizează cotele de contribuții de asigurări sociale care erau în vigoare în acea perioadă. Contribuțiile de asigurări sociale datorate potrivit legii se calculează, se rețin la data efectuării plății și se plătesc până la data de 25 a lunii următoare celei în care au fost plătite aceste sume.

Legea nr. 296/2020· din 24.12.2020

(9^1)Prevederile alin. (9) se aplică și în cazul sumelor reprezentând salarii sau diferențe de salarii stabilite prin lege, acordate pentru perioade anterioare.

OUG nr. 84/2016· din 06.12.2016

(9^2)În cazul în care prin hotărâri judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărâri judecătorești definitive și executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotărârilor primei instanțe, executorii de drept se dispune reîncadrarea activității în condiții deosebite sau speciale de muncă pentru perioade anterioare, precum și achitarea de către angajator a diferențelor de contribuție de asigurări sociale, în vederea stabilirii contribuției datorate, cotele de contribuții de asigurări sociale în vigoare în acea perioadă se aplică asupra bazei de calcul corespunzătoare fiecărei perioade. Contribuțiile datorate potrivit legii se calculează și se plătesc până la data de 25 a lunii următoare celei în care hotărârea judecătorească devine executorie de drept.

Legea nr. 296/2020· din 24.12.2020

(10)În cazul în care au fost acordate cumulat sume reprezentând indemnizații de șomaj, în vederea stabilirii prestațiilor acordate de sistemul de asigurări sociale, sumele respective se defalcă pe lunile la care se referă și se utilizează cotele de contribuții de asigurări sociale care erau în vigoare în acea perioadă. Contribuțiile de asigurări sociale datorate potrivit legii se calculează, se rețin la data efectuării plății și se plătesc până la data de 25 a lunii următoare celei în care au fost plătite aceste sume.

Legea nr. 227/2015· din 01.01.2016

(11)Prevederile alin. (10) se aplică și în cazul indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate dacă aceste sume sunt acordate în termenul prevăzut la art. 40 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările și completările ulterioare.

Legea nr. 227/2015· din 01.01.2016

(12)Persoanele fizice care realizează venituri reprezentând remunerații, indemnizații și alte venituri similare, precum și orice alte avantaje, în bani și/sau în natură obținute din străinătate în calitate de membri ai consiliului de administrație, membri ai directoratului, membri ai consiliului de supraveghere, administratori, directori, cenzori, membri fondatori, reprezentanți în adunarea generală a acționarilor sau orice alte activități desfășurate în funcții similare pentru activitatea desfășurată în străinătate la angajatori/plătitori de venit care nu au sediul permanent și nu sunt rezidenți fiscali în România, au obligația de a calcula și plăti contribuția de asigurări sociale prin aplicarea cotei prevăzute la art. 138 lit. a) asupra bazei de calcul prevăzută la art. 139^1. Contribuția de asigurări sociale se plătește până la termenul de depunere a Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, prevăzut la art. 122.

Legea nr. 296/2020· din 24.12.2020

Istoric

În vigoare dinCe s-a întâmplatPrinComparație
01.01.2025Modificat alin. (5), alin. (5^6)OUG nr. 156/2024Vezi modificarea
01.01.2024Modificat alin. (2^3), alin. (5), alin. (5^6)OUG nr. 115/2023Vezi modificarea
01.11.2023Modificat alin. (5), alin. (5^6)Legea nr. 296/2023Vezi modificarea
09.12.2022Modificat alin. (5^8)act nemenționat de sursăVezi modificarea
18.07.2022Modificat alin. (5^6), alin. (5^7), alin. (5^7) lit. a), alin. (5^7) lit. b), alin. (5^7) lit. c), alin. (5^7) lit. d), alin. (5^7) lit. e), alin. (5^8), alin. (5^9), alin. (8)OG nr. 16/2022Vezi modificarea
20.05.2022Modificat alin. (5)Legea nr. 135/2022Vezi modificarea
03.09.2021Completat cu alin. (2^2)OG nr. 8/2021Vezi modificarea
01.03.2021Modificat alin. (2^1), alin. (2^1) lit. a), alin. (2^1) lit. b), alin. (2^1) lit. c), alin. (2^1) lit. d)OUG nr. 13/2021Vezi modificarea
24.12.2020Modificat alin. (2^1), alin. (2^1) lit. a), alin. (2^1) lit. b), alin. (2^1) lit. c), alin. (2^1) lit. d), alin. (9), alin. (9^2), alin. (12)Legea nr. 296/2020Vezi modificarea
01.01.2020Modificat alin. (5^1), alin. (5^2), alin. (5^3), alin. (5^4), alin. (5^5), alin. (8), alin. (5^2) lit. a), alin. (5^2) lit. b), alin. (5^2) lit. c), alin. (5^2) lit. d), alin. (5^2) lit. e)Legea nr. 263/2019Vezi modificarea
29.12.2018Modificat alin. (5), alin. (5^1), alin. (5^5)OUG nr. 114/2018Vezi modificarea
08.02.2018Completat cu alin. (5^4)OUG nr. 3/2018Vezi modificarea
01.01.2018Modificat alin. (1), alin. (3), alin. (4), alin. (5), alin. (5^1), alin. (5^2), alin. (5^2) lit. a), alin. (5^2) lit. b), alin. (5^2) lit. c), alin. (5^2) lit. d), alin. (5^2) lit. e), alin. (5^3), alin. (6), alin. (7), alin. (8)OUG nr. 79/2017Vezi modificarea
06.01.2017Modificat alin. (6), alin. (8)OUG nr. 3/2017Vezi modificarea
06.12.2016Completat cu alin. (9^1)OUG nr. 84/2016Vezi modificarea
01.01.2016Intrat în vigoareLegea nr. 227/2015Forma inițială