Închide

Art. 151Stabilirea, declararea și plata contribuției de asigurări sociale în cazul persoanelor care realizează veniturile prevăzute la art. 137 alin. (1) lit. b) și b^1)

Formă anterioară01.01.2016–31.12.2017Verificat față de legislatie.just.ro la 10.10.2026
Opțiuni de afișare
Atenție: Ultima verificare a Codului fiscal față de legislatie.just.ro a fost la 10.10.2026, mai veche decât ar trebui. Textul poate să nu fie la zi.

(1)Persoanele fizice care realizează venituri din activități independente, care determină venitul net anual în sistem real și/sau pe baza normelor anuale de venit, sunt obligate să efectueze în cursul anului plăți anticipate cu titlu de contribuții de asigurări sociale care se stabilesc de organul fiscal competent, prin decizie de impunere, pe baza declarației prevăzute la art. 148 alin. (5).

(2)În decizia de impunere prevăzută la alin. (1), baza de calcul al contribuției de asigurări sociale se evidențiază lunar, iar plata acestei contribuții se efectuează trimestrial, în 4 rate egale, până la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.

(3)Obligațiile de plată a contribuției de asigurări sociale reprezentând plăți anticipate, determinate prin decizia de impunere prevăzută la alin. (1), se stabilesc prin aplicarea cotei de contribuție prevăzute la art. 138 asupra bazelor de calcul prevăzute la art. 148 alin. (1) și (2), după caz.

(4)Cota de contribuție de asigurări sociale pentru contribuabilii prevăzuți la alin. (1) este cota pentru contribuția individuală, prevăzută la art. 138.

(5)Contribuabilii prevăzuți la alin. (1) pot opta pentru cota integrală de contribuție de asigurări sociale corespunzătoare condițiilor normale de muncă, prevăzută la art. 138.

(6)Opțiunea prevăzute la alin. (5) se exercită prin completarea corespunzătoare a declarației prevăzute la art. 148 alin. (5), depusă la organul fiscal competent până la data de 31 ianuarie inclusiv a anului fiscal pentru care se dorește utilizarea cotei integrale de contribuție de asigurări sociale, în cazul contribuabililor care au desfășurat activitate în anul precedent, respectiv în termen de 30 de zile de la începerea activității, în cazul contribuabililor care încep activitatea în cursul anului fiscal.

(7)Opțiunea prevăzută la alin. (5) este obligatorie pentru contribuabil pentru întreg anul fiscal, inclusiv la regularizarea plăților anticipate, și se consideră reînnoită pentru fiecare an fiscal dacă contribuabilul nu solicită revenirea la cota individuală prin depunerea unei cereri la organul fiscal competent până la data de 31 ianuarie inclusiv a anului fiscal pentru care se dorește revenirea la cota individuală de contribuție de asigurări sociale.

(8)Persoanele prevăzute la alin. (1) care în cursul anului fiscal își încetează activitatea, nu se mai încadrează în categoria persoanelor care au obligația plății contribuției, precum și cele care intră în suspendare temporară a activității potrivit legislației în materie au obligația de a depune la organul fiscal cererea prevăzută la art. 121 alin. (10), în vederea recalculării plăților anticipate.

(9)Persoanele fizice care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală pentru care impozitul pe venit se reține la sursă datorează contribuții de asigurări sociale individuale în cursul anului, sub forma plăților anticipate, plătitorii de venituri având obligația calculării, reținerii și plății sumelor respective potrivit regulilor prevăzute la art. 72.

(10)Pentru persoanele prevăzute la alin. (9), obligațiile reprezentând contribuția individuală de asigurări sociale se calculează prin aplicarea cotei individuale de contribuție prevăzute la art. 138 asupra veniturilor prevăzute la art. 149, se rețin și se plătesc de către plătitorul de venit până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care s-au plătit veniturile, acestea fiind obligații finale.

(11)În cazul persoanelor prevăzute la alin. (10), încadrarea în plafonul lunar reprezentând echivalentul a de 5 ori câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat se efectuează de către plătitorul de venituri.

Istoric

În vigoare dinCe s-a întâmplatPrinComparație
01.01.2025Modificat alin. (1), alin. (2), alin. (3), alin. (4), alin. (5), alin. (6), alin. (7), alin. (8), alin. (9), alin. (10), alin. (11), alin. (12), alin. (13), alin. (14), alin. (15), alin. (16), alin. (3^1), alin. (3^2), alin. (6^1), alin. (6^2), alin. (7^1), alin. (13) lit. a), alin. (13) lit. b), alin. (13) lit. c), alin. (13) lit. d), alin. (17), alin. (18), alin. (19), alin. (19^1), alin. (20), alin. (21), alin. (22), alin. (23), alin. (24), alin. (25), alin. (26)OUG nr. 128/2024Vezi modificarea
01.01.2024Modificat alin. (10)OUG nr. 115/2023Vezi modificarea
01.01.2023Modificat alin. (5), alin. (6), alin. (6^1), alin. (6^2), alin. (17), alin. (19^1)OG nr. 16/2022Vezi modificarea
18.07.2022Completat cu alin. (3^1), alin. (3^2)OG nr. 16/2022Vezi modificarea
01.01.2021Modificat alin. (12), alin. (22), alin. (23), alin. (24), alin. (26)Legea nr. 296/2020Vezi modificarea
24.12.2020Modificat alin. (3), alin. (7^1), alin. (11), alin. (17), alin. (19^1), alin. (20)Legea nr. 296/2020Vezi modificarea
30.03.2018Modificat alin. (2), alin. (3), alin. (4), alin. (5), alin. (6), alin. (7)OUG nr. 25/2018Vezi modificarea
23.03.2018Modificat alin. (1), alin. (2), alin. (3), alin. (4), alin. (5), alin. (6), alin. (7), alin. (8), alin. (9), alin. (10), alin. (11), alin. (12), alin. (13), alin. (13) lit. a), alin. (13) lit. b), alin. (13) lit. c), alin. (13) lit. d), alin. (14), alin. (15), alin. (16), alin. (17), alin. (18), alin. (19), alin. (20), alin. (21), alin. (22), alin. (23), alin. (24), alin. (25), alin. (26)OUG nr. 18/2018Vezi modificarea
01.01.2018Modificat alin. (1), alin. (2), alin. (3), alin. (4), alin. (5), alin. (6), alin. (7), alin. (8), alin. (9), alin. (10), alin. (11)OUG nr. 79/2017Vezi modificarea
01.01.2016Intrat în vigoareOUG nr. 50/2015Forma inițială