Caută

Închide

De exemplu: „art. 1112 Codul civil”, „Legea 31/1990”

Art. XXIV

În vigoaredin 01.01.2022
Opțiuni de afișare

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

1.La articolul 76 alineatul (4), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

a)ajutoarele de înmormântare, ajutoarele pentru bolile grave și incurabile, ajutoarele pentru dispozitive medicale, ajutoarele pentru naștere/adopție, ajutoarele pentru pierderi produse în gospodăriile proprii ca urmare a calamităților naturale, veniturile reprezentând cadouri în bani și/sau în natură, inclusiv tichete cadou, oferite salariaților, precum și cele oferite pentru copiii minori ai acestora, contravaloarea transportului la și de la locul de muncă al salariatului, contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariații proprii și membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariații proprii sau alte persoane, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

Nu sunt impozabile nici veniturile de natura celor prevăzute mai sus, realizate de persoane fizice, dacă aceste venituri sunt primite în baza unor legi speciale și/sau finanțate din buget, cu excepția indemnizațiilor de vacanță acordate potrivit legii.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

În cazul cadourilor în bani și/sau în natură, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, veniturile sunt neimpozabile, în măsura în care valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos, nu depășește 300 lei:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

(i) cadouri oferite angajaților, precum și cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Paștelui, Crăciunului și a sărbătorilor similare ale altor culte religioase;

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

(ii) cadouri oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie;

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

(iii) cadouri oferite angajaților în beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

Contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajații proprii și membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă, regulamentul intern, sau primite în baza unor legi speciale și/sau finanțate din buget, este neimpozabilă, în măsura în care valoarea totală a acestora nu depășește într-un an fiscal, pentru fiecare angajat, nivelul unui câștig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul în care au fost acordate;

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

2.La articolul 100, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

(1)Venitul impozabil lunar din pensii se stabilește prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 2.000 lei și, după caz, a contribuției de asigurări sociale de sănătate datorată potrivit prevederilor titlului V - Contribuții sociale obligatorii.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

3.La articolul 101, alineatul (11) se abrogă.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

4.La articolul 101, alineatul (12) se modifică și va avea următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

(12)Contribuabilii pot dispune asupra destinației unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit datorat pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, potrivit legii, în conformitate cu reglementările art. 123^1.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

5.La articolul 114 alineatul (2), litera n) se abrogă.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

6.La articolul 115, alineatul (1^2) se modifică și va avea următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

(1^2)În cazul contribuabililor care realizează venituri prevăzute la art. 114 alin. (2) lit. k^1), impozitul pe venit se calculează prin reținere la sursă, la fiecare plată, de către CEC Bank - S.A. pe baza datelor și informațiilor furnizate de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

7.La articolul 132, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

(2)Plătitorii de venituri cu regim de reținere la sursă a impozitelor au obligația să depună o declarație privind calcularea și reținerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu excepția plătitorilor de venituri din salarii și asimilate salariilor, plătitorilor de venituri din pensii, plătitorilor de venituri din drepturi de proprietate intelectuală, plătitorilor de venituri în baza contractelor de activitate sportivă, venituri din arendă sau din asocieri cu persoane juridice, aceștia având obligația depunerii Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

8.La articolul 139 alineatul (1), după litera s) se introduce o nouă literă, litera ș), cu următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

ș) valoarea nominală a tichetelor cadou prevăzute la art. 76 alin. (3) lit. h), acordate de către angajatori, potrivit legii;

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

9.La articolul 142, literele b) și r) se modifică și vor avea următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

b)ajutoarele de înmormântare, ajutoarele pentru bolile grave și incurabile, ajutoarele pentru dispozitive medicale, ajutoarele pentru naștere/adopție, ajutoarele pentru pierderi produse în gospodăriile proprii ca urmare a calamităților naturale, veniturile reprezentând cadouri în bani și/sau în natură, inclusiv tichete cadou, oferite salariaților, precum și cele oferite pentru copiii minori ai acestora, contravaloarea transportului la și de la locul de muncă al salariatului, contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariații proprii și membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariații proprii sau alte persoane, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

Nu se cuprind în baza de calcul al contribuției nici veniturile de natura celor prevăzute mai sus, realizate de persoane fizice, dacă aceste venituri sunt primite în baza unor legi speciale și/sau finanțate din buget, cu excepția indemnizațiilor de vacanță acordate potrivit legii.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

În cazul cadourilor în bani și/sau în natură, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, veniturile nu sunt cuprinse în baza de calcul al contribuției în măsura în care valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte, cu fiecare ocazie dintre cele de mai jos, nu depășește 300 lei:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

(i) cadouri oferite angajaților, precum și cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Paștelui, Crăciunului și a sărbătorilor similare ale altor culte religioase;

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

(ii) cadouri oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie;

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

(iii) cadouri oferite angajaților în beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

Contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajații proprii și membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă, regulamentul intern, sau primite în baza unor legi speciale și/sau finanțate din buget, nu se cuprinde în baza de calcul, în măsura în care valoarea totală a acestora nu depășește într-un an fiscal, pentru fiecare angajat, nivelul unui câștig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul în care au fost acordate. (...)

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

r)biletele de valoare sub forma tichetelor de masă, voucherelor de vacanță, tichetelor de creșă, tichetelor culturale, acordate potrivit legii;

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

10.La articolul 142, după litera z) se introduce o nouă literă, litera aa) cu următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

aa) sumele reprezentând dobânzi și actualizarea cu indicele de inflație, stabilite în baza unor hotărâri judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărâri judecătorești definitive și executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotărârilor primei instanțe, executorii de drept, sau potrivit legii, după caz, acordate în legătură cu salariile, soldele, pensiile sau alte drepturi de asigurări sociale, inclusiv diferențe ale acestora;

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

11.La articolul 153 alineatul (1), după litera f^1) se introduc două noi litere, literele f^2) și f^3), cu următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

f^2)Casa Națională de Pensii Publice, prin casele teritoriale de pensii, precum și casele sectoriale de pensii, pentru persoanele care realizează venituri din pensii;

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

f^3)entitățile care plătesc venituri din pensii, altele decât cele prevăzute la lit. f^2);

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

12.La articolul 154 alineatul (1), litera h) se modifică și va avea următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

h)persoanele fizice care au calitatea de pensionari, pentru veniturile din pensii de până la suma de 4.000 lei lunar inclusiv, precum și pentru veniturile realizate din drepturi de proprietate intelectuală;

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

13.La articolul 155 alineatul (1), după litera a) se introduce o nouă literă, litera a^1) cu următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

a^1)venituri din pensii, definite conform art. 99, pentru partea care depășește suma lunară de 4.000 lei;

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

14.La titlul V „Contribuții sociale obligatorii” capitolul III, titlul secțiunii a 3-a se modifică și va avea următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

Secțiunea a 3-a

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

Baza de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate în cazul persoanelor care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din pensii, precum și în cazul persoanelor aflate sub protecția sau în custodia statului

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

15.La articolul 157 alineatul (1), după litera t) se introduce o nouă literă, litera ț), cu următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

ț) valoarea nominală a tichetelor cadou prevăzute la art. 76 alin. (3) lit. h), acordate de angajatori, potrivit legii;

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

16.După articolul 157^2 se introduce un nou articol, articolul 157^3, cu următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

Articolul 157^3

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

Baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate pentru persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. a^1)

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

Baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din pensii, o reprezintă partea ce depășește suma lunară de 4.000 lei, pentru fiecare drept de pensie.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

17.La titlul V „Contribuții sociale obligatorii” capitolul III, titlul secțiunii a 4-a se modifică și va avea următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

Secțiunea a 4-a

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

Stabilirea, plata și declararea contribuției de asigurări sociale de sănătate în cazul veniturilor din salarii și asimilate salariilor, precum și al veniturilor din pensii

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

18.La articolul 168, alineatele (1), (5), (7) și (7^1) se modifică și vor avea următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

(1)Persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, precum și plătitorii de venit prevăzuți la art. 153 alin. (1) lit. f^2) și f^3) au obligația de a calcula și de a reține la sursă contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice care obțin venituri din salarii și asimilate salariilor ori venituri din pensii.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

.................................................................................................

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

(5)Calculul contribuției de asigurări sociale de sănătate se realizează prin aplicarea cotei prevăzute la art. 156 asupra bazei lunare de calcul menționate la art. 157, 157^1 sau 157^3, după caz.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

.................................................................................................

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

(7)În cazul în care au fost acordate sume reprezentând salarii/solde sau diferențe de salarii/solde, stabilite prin lege sau în baza unor hotărâri judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărâri judecătorești definitive și executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotărârilor primei instanțe, executorii de drept, precum și în cazul în care prin astfel de hotărâri s-a dispus reîncadrarea în muncă a unor persoane, sumele respective se defalcă pe lunile la care se referă și se utilizează cotele de contribuții de asigurări sociale de sănătate care erau în vigoare în acea perioadă. Contribuțiile de asigurări sociale de sănătate datorate potrivit legii se calculează, se rețin la data efectuării plății și se plătesc până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care au fost plătite aceste sume.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

(7^1)În cazul în care au fost acordate sume reprezentând pensii sau diferențe de pensii, stabilite prin lege sau în baza unor hotărâri judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărâri judecătorești definitive și executorii, aferente unor perioade în care se datorează contribuția individuală de asigurări sociale de sănătate/contribuția de asigurări sociale de sănătate, după caz, pentru sumele respective se utilizează cotele de contribuții în vigoare în acele perioade. Contribuțiile de asigurări sociale de sănătate datorate potrivit legii se calculează, se rețin la data efectuării plății și se plătesc până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care au fost plătite aceste sume.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

19.La articolul 169 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

a)persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau persoanele asimilate acestora, precum și plătitorii de venit prevăzuți la art. 153 alin. (1) lit. f^2) și f^3);”.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

20.După articolul 169^1 se introduce un nou articol, articolul 169^2, cu următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

Articolul 169^2

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

Obligații declarative pentru persoanele fizice care obțin din străinătate venituri din pensii prevăzute la art. 155 litera a^1)

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

Persoanele fizice care obțin din străinătate venituri din pensii pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate au obligația să depună declarația prevăzută la art. 122, cu respectarea prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte.

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

21.La articolul 220^4 alineatul (1), după litera l) se introduce o nouă literă, litera m), cu următorul cuprins:

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

m)valoarea nominală a tichetelor cadou prevăzute la art. 76 alin. (3) lit. h), acordate de angajatori, potrivit legii;

OUG nr. 130/2021· din 18.12.2021

22.La articolul 291 alineatul (3) litera c), punctul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:

3.livrarea de locuințe care au o suprafață utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodărești, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depășește suma de 450.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziționate de persoane fizice. Suprafața utilă a locuinței este cea definită prin Legea locuinței nr. 114/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Anexele gospodărești sunt cele definite prin Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Cota redusă se aplică numai în cazul locuințelor care în momentul livrării pot fi locuite ca atare;

23.La articolul 291 alineatul (3) litera c), după punctul 4 se introduce un nou punct, punctul 5, cu următorul cuprins:

5.livrarea de locuințe care au o suprafață utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodărești, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, depășește suma de 450.000 lei, dar nu depășește suma de 700.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziționate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice. Suprafața utilă a locuinței este cea definită prin Legea nr. 114/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Anexele gospodărești sunt cele definite prin Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Cota redusă se aplică numai în cazul locuințelor care în momentul livrării pot fi locuite ca atare. Orice persoană fizică poate achiziționa, începând cu data de 1 ianuarie 2022, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuință a cărei valoare depășește suma de 450.000 lei, dar nu depășește suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de 5%;

24.La articolul 291 alineatul (3), după litera n) se introduce o nouă literă, litera o), cu următorul cuprins:

o)livrarea de energie termică în sezonul rece, destinată următoarelor categorii de consumatori:

1.populație;

2.spitale publice și private, definite conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare, unități de învățământ publice și private, definite conform Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;

3.organizații neguvernamentale reglementate potrivit legii, precum și unitățile de cult, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor, republicată;

4.furnizori de servicii sociale, publici și privați, acreditați, care prestează servicii sociale prevăzute în Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare.

25.La articolul 291, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (3^1) și (3^2), cu următorul cuprins:

(3^1)Se organizează „Registrul achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA de 5%”, în format electronic, pe baza informațiilor din actele juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuințele prevăzute la alin. (3) lit. c) pct. 3 și 5, autentificate începând cu data de 1 ianuarie 2022. Notarii publici au obligația:

a)să verifice îndeplinirea condiției referitoare la achiziția unei singure locuințe a cărei valoare depășește suma de 450.000 lei, dar nu depășește suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de TVA de 5%, prin consultarea „Registrului achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA de 5%”, înainte de autentificarea actelor juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata în avans pentru achiziția unei astfel de locuințe și, în situația în care constată că nu este îndeplinită această condiție, să le autentifice doar dacă livrarea se efectuează cu cota standard de TVA;

b)să completeze „Registrul achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA de 5%”, la data autentificării actelor juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuințele prevăzute la alin. (3) lit. c) pct. 3 și 5;

c)să înscrie în actele juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata în avans pentru achiziția unei locuințe prevăzute la alin. (3) lit. c) pct. 5 mențiuni cu privire la respectarea obligațiilor prevăzute la lit. a) și, după caz, la lit. b);

d)să înscrie în actele juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuințele prevăzute la alin. (3) lit. c) pct. 3 mențiuni cu privire la respectarea obligației prevăzute la lit. b);

e)să înscrie în actele juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata în avans pentru locuințele prevăzute la alin. (3) lit. c) pct. 3 și 5 cota de TVA aplicată, indiferent dacă TVA se aplică la preț sau este inclusă în preț.

(3^2)Prin sezon rece, în sensul prevederilor alin. (3) lit. o), se înțelege perioada de 5 luni cuprinsă între data de 1 noiembrie a anului curent și data de 31 martie a anului următor.

Sursa oficială: legislatie.just.roFișierul sursăRaportează o problemă cu acest text

Ultima verificare a OUG nr. 130/2021 față de legislatie.just.ro a fost la 19.01.2026, mai veche decât ar trebui. Textul poate să nu fie la zi.

Versiuni

Istoric

În vigoare dinCe s-a întâmplatPrinComparație
01.01.2022Completat cu pct. 22, pct. 3.2, pct. 23, pct. 5.2, pct. 24, alin. (7^1) lit. o), pct. 1.2, pct. 2.2, pct. 3.3, pct. 4.2, pct. 25, alin. (3^1), alin. (3^1) lit. a), alin. (3^1) lit. b), alin. (3^1) lit. c), alin. (3^1) lit. d), alin. (3^1) lit. e), alin. (3^2)OUG nr. 130/2021Vezi modificarea
18.12.2021Intrat în vigoareOUG nr. 130/2021Forma inițială