Lege nr. 91/2014
Legea nr. 91/2014
Legea nr. 91/2014 nu a fost încă verificat față de legislatie.just.ro. Textul poate să nu fie la zi.
Textul actului
Articolele 1–5 din 5 (pagina 1 din 1)
Art. 1
Text inițial · din 06.07.2014
(1)Ziua lucrătoare liberă pentru îngrijirea sănătății copilului, denumită în continuare liberul, se acordă în condițiile prevăzute de prezenta lege, în scopul de a asigura posibilitatea părinților sau reprezentanților legali ai copilului de a verifica anual starea de sănătate a acestuia.
(2)Titularii dreptului la liber sunt părinții, respectiv reprezentanții legali ai copilului, asigurați în cadrul sistemului asigurărilor sociale de stat.
(3)Persoanele prevăzute la alin. (2) au dreptul la liber, în condițiile prevăzute de prezenta lege, pentru îngrijirea sănătății copilului, fără obligația angajatorului de a plăti drepturile salariale aferente.
(4)Sunt considerați copii minori aflați în îngrijirea și întreținerea părinților sau a reprezentanților legali cei cu vârste cuprinse între 0-18 ani.
Art. 2
Text inițial · din 06.07.2014
(1)Liberul se acordă la cererea unuia dintre părinți, la alegere, respectiv a reprezentantului legal al copilului, justificat ulterior cu acte doveditoare din partea medicului de familie al copilului, din care să rezulte controlul medical efectuat.
(2)Cererea părintelui, respectiv a reprezentantului legal al copilului va fi depusă cu cel puțin 15 zile lucrătoare înainte de vizita la medic și va fi însoțită de o declarație pe propria răspundere că în anul respectiv celălalt părinte sau reprezentant legal nu a solicitat ziua lucrătoare liberă și nici nu o va solicita.
(3)În cazul în care, în urma unor verificări efectuate de către angajator, se constată că ambii părinți au solicitat liberul contrar legii, va fi anulată posibilitatea ulterioară de a mai beneficia, vreodată, de prevederile legii.
Art. 3
Text inițial · din 06.07.2014
(1)Pentru familiile sau persoanele cu 2 copii se acordă tot o zi lucrătoare liberă pe an, pentru îngrijirea sănătății copiilor, ca și în cazul unui singur copil.
(2)Pentru familiile sau persoanele cu 3 sau mai mulți copii se acordă două zile lucrătoare libere pe an, consecutive sau separate, după cum decide angajatorul.
(3)În cazul în care niciunul dintre părinți, respectiv dintre reprezentanții legali ai copilului nu va solicita ziua lucrătoare liberă, aceasta nu se va reporta în anul viitor calendaristic.
Art. 4
Text inițial · din 06.07.2014
(1)Angajatorii sunt obligați să acorde ziua lucrătoare liberă pentru îngrijirea sănătății copilului, solicitată în condițiile art. 2.
(2)În cazul mai multor cereri simultane din partea angajaților pentru acordarea liberului, care depășesc 5% din numărul total de angajați, angajatorul va programa, prin rotație, zilele lucrătoare libere, astfel încât să nu îi fie afectată activitatea.
(3)Nerespectarea de către angajatori a prevederilor prezentei legi constituie contravenție și se sancționează de către Inspecția Muncii cu amendă cuprinsă între 500 și 1.500 lei.
(4)Prevederile alin. (3) se completează cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.
(5)Prevederile prezentei legi se aplică atât angajatorilor publici, cât și celor privați.
Art. 5
Text inițial · din 06.07.2014
În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Sănătății și Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice vor elabora normele metodologice de aplicare a acesteia, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Modificări aduse
A modificat 5 articole în 1 act.
| Actul | Intrat în vigoare | Total |
|---|---|---|
| Legea nr. 91/2014 | 5 | 5 |
Legea nr. 91/2014 (5 articole)
| Articolul | Modificarea | Data | Text |
|---|---|---|---|
| Art. 1 | Intrat în vigoare | 06.07.2014 | Vezi textul |
| Art. 2 | Intrat în vigoare | 06.07.2014 | Vezi textul |
| Art. 3 | Intrat în vigoare | 06.07.2014 | Vezi textul |
| Art. 4 | Intrat în vigoare | 06.07.2014 | Vezi textul |
| Art. 5 | Intrat în vigoare | 06.07.2014 | Vezi textul |