Închide

Art. 76Definirea veniturilor din salarii și asimilate salariilor

Formă anterioară30.01.2017–23.07.2017Verificat față de legislatie.just.ro la 10.10.2026
Opțiuni de afișare
Atenție: Ultima verificare a Codului fiscal față de legislatie.just.ro a fost la 10.10.2026, mai veche decât ar trebui. Textul poate să nu fie la zi.

(1)Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile în bani și/sau în natură obținute de o persoană fizică rezidentă ori nerezidentă ce desfășoară o activitate în baza unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detașare sau a unui statut special prevăzut de lege, indiferent de perioada la care se referă, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acordă, inclusiv indemnizațiile pentru incapacitate temporară de muncă acordate persoanelor care obțin venituri din salarii și asimilate salariilor.

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

(2)Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplică și următoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

a)indemnizațiile din activități desfășurate ca urmare a unei funcții de demnitate publică, stabilite potrivit legii;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

b)indemnizațiile din activități desfășurate ca urmare a unei funcții alese în cadrul persoanelor juridice fără scop patrimonial;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

c)solda lunară acordată potrivit legii;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

d)sumele din profitul net cuvenite administratorilor societăților, potrivit legii sau actului constitutiv, după caz, precum și participarea la profitul unității pentru managerii cu contract de management, potrivit legii;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

e)sume reprezentând participarea salariaților la profit, potrivit legii;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

f)remunerația obținută de directorii cu contract de mandat și de membrii directoratului de la societățile administrate în sistem dualist și ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum și drepturile cuvenite managerilor, în baza contractului de management prevăzut de lege;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

g)remunerația primită de președintele asociației de proprietari sau de alte persoane, în baza contractului de mandat, potrivit Legii nr. 230/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, cu modificările și completările ulterioare;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

h)sumele primite de membrii fondatori ai societăților constituite prin subscripție publică;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

i)sumele primite de membrii comisiei de cenzori sau comitetului de audit, după caz, precum și sumele primite pentru participarea în consilii, comisii, comitete și altele asemenea;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

j)sumele primite de reprezentanții în organisme tripartite, potrivit legii;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

k)indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, primite de salariați, potrivit legii, pe perioada delegării/detașării, după caz, în altă localitate, în țară și în străinătate, în interesul serviciului, pentru partea care depășește plafonul neimpozabil stabilit astfel:

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

(i) în țară, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizație, prin hotărâre a Guvernului pentru personalul autorităților și instituțiilor publice;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

(ii) străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă prin hotărâre a Guvernului pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

l)indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, primite de salariații care au stabilite raporturi de muncă cu angajatori nerezidenți, pe perioada delegării/detașării, după caz, în România, în interesul serviciului, pentru partea care depășește plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordată personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotărâre a Guvernului, corespunzător țării de rezidență a angajatorului nerezident de care ar beneficia personalul din instituțiile publice din România dacă s-ar deplasa în țara respectivă;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

m)indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare primite pe perioada deplasării, în altă localitate, în țară și în străinătate, în interesul desfășurării activității, astfel cum este prevăzut în raportul juridic, de către administratorii stabiliți potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat, de către directorii care își desfășoară activitatea în baza contractului de mandat potrivit legii, de către membrii directoratului de la societățile administrate în sistem dualist și ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum și de către manageri, în baza contractului de management prevăzut de lege, pentru partea care depășește plafonul neimpozabil stabilit astfel:

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

(i) în țară, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizație, prin hotărâre a Guvernului pentru personalul autorităților și instituțiilor publice;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

(ii) în străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă prin hotărâre a Guvernului pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

n)indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, primite pe perioada deplasării în România, în interesul desfășurării activității, de către administratori sau directori, care au raporturi juridice stabilite cu entități nerezidente, astfel cum este prevăzut în raporturile juridice respective, pentru partea care depășește plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordată personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotărâre a Guvernului, corespunzător țării de rezidență a entității nerezidente de care ar beneficia personalul din instituțiile publice din România dacă s-ar deplasa în țara respectivă;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

o)remunerația administratorilor societăților, companiilor/societăților naționale și regiilor autonome, desemnați/numiți în condițiile legii, precum și sumele primite de reprezentanții în adunarea generală a acționarilor și în consiliul de administrație;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

p)sume reprezentând salarii/solde, diferențe de salarii/solde, dobânzi acordate în legătură cu acestea, precum și actualizarea lor cu indicele de inflație, stabilite în baza unor hotărâri judecătorești rămase definitive și irevocabile/ hotărâri judecătorești definitive și executorii;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

q)indemnizațiile lunare plătite conform legii de angajatori pe perioada de neconcurență, stabilite conform contractului individual de muncă;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

r)remunerația brută primită pentru activitatea prestată de zilieri, potrivit legii;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

r^1)veniturile obținute de către persoanele fizice care desfășoară activități în cadrul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare și institutelor culturale românești din străinătate, în conformitate cu prevederile pct. 5 alin. (1) din cap. IV lit. B al anexei nr. V la Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare;

s)orice alte sume sau avantaje în bani ori în natură.

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

(3)Avantajele, în bani sau în natură, cu excepția celor prevăzute la alin. (4), primite în legătură cu o activitate menționată la alin. (1) și (2) includ, însă nu sunt limitate la:

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

a)utilizarea oricărui bun, inclusiv a unui vehicul de orice tip, din patrimoniul afacerii sau închiriat de la o terță persoană, în scop personal, cu excepția deplasării pe distanță dus-întors de la domiciliu sau reședință la locul de muncă/locul desfășurării activității;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

b)cazare, hrană, îmbrăcăminte, personal pentru munci casnice, precum și alte bunuri sau servicii oferite gratuit ori la un preț mai mic decât prețul pieței;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

c)împrumuturi nerambursabile;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

d)anularea unei creanțe a angajatorului asupra angajatului;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

e)abonamentele și costul convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, în scop personal;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

f)permise de călătorie pe orice mijloace de transport, folosite în scopul personal;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

g)primele de asigurare plătite de către suportator pentru angajații proprii sau alt beneficiar de venituri din salarii și asimilate salariilor, la momentul plății primei respective, altele decât cele obligatorii și cele care se încadrează în condițiile prevăzute la alin. (4) lit. t);

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

h)tichete cadou acordate potrivit legii, cu excepția destinațiilor și limitelor prevăzute la alin. (4) lit. a), tichete de masă, vouchere de vacanță și tichete de creșă, acordate potrivit legii.

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

(4)Următoarele venituri nu sunt impozabile, în înțelesul impozitului pe venit:

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

a)ajutoarele de înmormântare, ajutoarele pentru bolile grave și incurabile, ajutoarele pentru dispozitive medicale, ajutoarele pentru naștere, ajutoarele pentru pierderi produse în gospodăriile proprii ca urmare a calamităților naturale, veniturile reprezentând cadouri în bani și/sau în natură, inclusiv tichete cadou, oferite salariaților, cât și cele oferite pentru copiii minori ai acestora, contravaloarea transportului la și de la locul de muncă al salariatului, contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariații proprii și membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariații proprii sau alte persoane, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă.

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

Cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori salariaților, cât și cele oferite în beneficiul copiilor minori ai acestora, cu ocazia Paștelui, zilei de 1 iunie, Crăciunului și a sărbătorilor similare ale altor culte religioase, precum și cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, în măsura în care valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte, cu fiecare ocazie din cele de mai sus, nu depășește 150 lei.

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

Nu sunt incluse în veniturile salariale și nu sunt impozabile nici veniturile de natura celor prevăzute mai sus, realizate de persoane fizice, dacă aceste venituri sunt primite în baza unor legi speciale și finanțate din buget;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

b)drepturile de hrană acordate de angajatori angajaților, în conformitate cu legislația în vigoare;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

c)hrană acordată de angajatori angajaților, în cazul în care potrivit legislației în materie este interzisă introducerea alimentelor în incinta unității;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

d)contravaloarea folosinței locuinței de serviciu sau a locuinței din incinta unității ori căminului militar de garnizoană și de unitate, potrivit repartiției de serviciu, numirii conform legii sau specificității activității prin cadrul normativ specific domeniului de activitate, compensația lunară pentru chirie pentru personalul din sectorul de apărare națională, ordine publică și siguranță națională, precum și compensarea diferenței de chirie, suportată de persoana fizică, conform legilor speciale;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

e)cazarea și contravaloarea chiriei pentru locuințele puse la dispoziția persoanelor cu rol de reprezentare a intereselor publice, a angajaților consulari și diplomatici care lucrează în afara țării, în conformitate cu legislația în vigoare;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

f)contravaloarea echipamentelor tehnice, a echipamentului individual de protecție și de lucru, a alimentației de protecție, a medicamentelor și materialelor igienico-sanitare, a altor drepturi privind sănătatea și securitatea în muncă, precum și a uniformelor obligatorii și a drepturilor de echipament, ce se acordă potrivit legislației în vigoare;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

g)contravaloarea cheltuielilor de deplasare pentru transportul între localitatea în care angajații își au reședința și localitatea unde se află locul de muncă al acestora, pentru situațiile în care nu se asigură locuință sau nu se suportă contravaloarea chiriei, conform legii;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

h)indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, primite de salariați, potrivit legii, pe perioada delegării/detașării, după caz, în altă localitate, în țară și în străinătate, în interesul serviciului, în limita plafonului neimpozabil stabilit la alin. (2) lit. k), precum și cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

i)indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, primite de salariații care au stabilite raporturi de muncă cu angajatori nerezidenți, pe perioada delegării/detașării, după caz, în România, în interesul serviciului, în limita plafonului neimpozabil stabilit la alin. (2) lit. l), precum și cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

j)indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, primite pe perioada deplasării, în altă localitate, în țară și în străinătate, în interesul desfășurării activității, astfel cum este prevăzut în raportul juridic, de către administratorii stabiliți potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat, de către directorii care își desfășoară activitatea în baza contractului de mandat potrivit legii, de către membrii directoratului de la societățile administrate în sistem dualist și ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, și de către manageri, în baza contractului de management prevăzut de lege, în limita plafonului neimpozabil stabilit la alin. (2) lit. m), precum și cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare. Plafonul zilnic neimpozabil se acordă numai dacă durata deplasării este mai mare de 12 ore, considerându-se fiecare 24 de ore câte o zi de deplasare în interesul desfășurării activității;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

k)indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, primite pe perioada deplasării în România, în interesul desfășurării activității, de către administratori sau directori, care au raporturi juridice stabilite cu entități nerezidente, astfel cum este prevăzut în raporturile juridice respective, în limita plafonului neimpozabil stabilit la alin. (2) lit. n), precum și cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare.

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

Plafonul zilnic neimpozabil se acordă numai dacă durata deplasării este mai mare de 12 ore, considerându-se fiecare 24 de ore câte o zi de deplasare în interesul desfășurării activității;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

l)indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură primite de persoanele fizice care desfășoară o activitate în baza unui statut special prevăzut de lege pe perioada deplasării, respectiv delegării sau detașării, în altă localitate, în țară și în străinătate, în limitele prevăzute de actele normative speciale aplicabile acestora, precum și cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

m)sumele primite, potrivit dispozițiilor legale, pentru acoperirea cheltuielilor de mutare în interesul serviciului;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

n)indemnizațiile de instalare ce se acordă o singură dată, la încadrarea într-o unitate situată într-o altă localitate decât cea de domiciliu, în primul an de activitate după absolvirea studiilor, în limita unui salariu de bază la angajare, precum și indemnizațiile de instalare și mutare acordate personalului din instituțiile publice, potrivit legii;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

o)sumele sau avantajele primite de persoane fizice din activități dependente desfășurate într-un stat străin, indiferent de tratamentul fiscal din statul respectiv, inclusiv din activități dependente desfășurate la bordul navelor în apele internaționale. Fac excepție veniturile salariale plătite de către sau în numele unui angajator care este rezident în România ori are sediul permanent în România, care sunt impozabile în România numai în situația în care România are drept de impunere;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

p)cheltuielile efectuate de angajatori/plătitori pentru pregătirea profesională și perfecționarea angajaților, administratorilor stabiliți potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat și directorilor care își desfășoară activitatea în baza contractului de mandat potrivit legii, astfel cum este prevăzut în raporturile juridice respective, pregătire legată de activitatea desfășurată de persoanele respective pentru angajator/plătitor;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

q)costul abonamentelor telefonice și al convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, efectuate în vederea îndeplinirii sarcinilor de serviciu;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

r)avantajele sub forma dreptului la stock options plan, la momentul acordării și la momentul exercitării acestora;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

s)diferența favorabilă dintre dobânda preferențială stabilită prin negociere și dobânda practicată pe piață, pentru credite și depozite;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

ș) contribuțiile la un fond de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificările și completările ulterioare, și cele reprezentând contribuții la scheme de pensii facultative, calificate astfel în conformitate cu legislația privind pensiile facultative de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, administrate de către entități autorizate stabilite în state membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European, suportate de angajator pentru angajații proprii, în limita a 400 euro anual pentru fiecare persoană;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

t)primele de asigurare voluntară de sănătate conform Legii nr. 95/2006, republicată, suportate de angajator pentru angajații proprii, în limita a 400 euro anual pentru fiecare persoană;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

ț) avantajele sub forma utilizării în scop personal a vehiculelor pentru care cheltuielile sunt deductibile în cota de 50% conform prevederilor art. 25 alin. (3) lit. l) și art. 68 alin. (7) lit. k).

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

(5)Avantajele primite în bani și în natură și imputate salariatului în cauză nu se impozitează.

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

(6)Indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, impozabile, primite pe perioada delegării în altă localitate, în România și în străinătate, se consideră venituri aferente lunii în care se aprobă decontul. Impozitul se calculează și se reține prin cumularea cu veniturile din salarii și asimilate salariilor aferente lunii respective, iar plata impozitului la bugetul de stat se efectuează lunar sau trimestrial, potrivit prevederilor art. 80 și 82, după caz.

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

(7)Pentru indemnizații și orice alte sume de aceeași natură, impozabile, primite pe perioada detașării/deplasării, potrivit prevederilor alin. (2) lit. k)-n), impozitul se calculează și se reține la fiecare plată, iar plata impozitului la bugetul de stat se efectuează lunar sau trimestrial, potrivit prevederilor art. 80 și 82, după caz.

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

Istoric

În vigoare dinCe s-a întâmplatPrinComparație
01.03.2026Modificat alin. (4^1) lit. e), alin. (4^1) lit. e^1), alin. (9)OUG nr. 8/2026Vezi modificarea
01.01.2024Modificat alin. (3) lit. a^1), alin. (4) lit. s), alin. (4) lit. x), alin. (4^1) lit. d), alin. (4^1) lit. g), alin. (4^1) lit. h), alin. (4^1) lit. i), rândul 22, alin. (4^1) lit. j), alin. (8), alin. (9), alin. (10), alin. (11), alin. (12), alin. (13), alin. (14)OUG nr. 115/2023Vezi modificarea
15.12.2023Modificat rândul 3, rândul 6, alin. (6)OUG nr. 115/2023Vezi modificarea
15.01.2023Completat cu alin. (4^1) lit. h)Legea nr. 34/2023Vezi modificarea
01.01.2023Modificat alin. (2) lit. k), alin. (2) lit. k^1), alin. (3) lit. a^1), alin. (3) lit. b), alin. (3) lit. g), alin. (4) lit. a), alin. (4) lit. h), rândul 12, rândul 13, alin. (4) lit. t), rândul 14, rândul 15, alin. (4) lit. v), alin. (4) lit. w), alin. (4^1), alin. (4^1) lit. a), alin. (4^1) lit. b), alin. (4^1) lit. c), rândul 16, rândul 17, rândul 18, rândul 19, rândul 20, rândul 21, alin. (4^1) lit. d), alin. (4^1) lit. e), alin. (4^1) lit. f), alin. (4^1) lit. g), alin. (4^2)OUG nr. 168/2022Vezi modificarea
18.07.2022Modificat alin. (4) lit. y)OG nr. 16/2022Vezi modificarea
03.04.2022Modificat alin. (2) lit. k), rândul 1, rândul 2, rândul 3, alin. (2) lit. m), rândul 4, rândul 5, rândul 6, rândul 7, rândul 8, rândul 9, rândul 10, rândul 11, rândul 12, alin. (4) lit. h), rândul 13, rândul 14, rândul 15, rândul 16Legea nr. 72/2022Vezi modificarea
18.12.2021Modificat rândul 6OUG nr. 130/2021Vezi modificarea
01.03.2021Modificat alin. (4) lit. a), rândul 5, rândul 6, rândul 7, rândul 8, rândul 9, rândul 10, rândul 11, rândul 12, rândul 13, rândul 14OUG nr. 13/2021Vezi modificarea
24.12.2020Modificat alin. (2) lit. p), alin. (3), alin. (4) lit. a), rândul 5, rândul 6, rândul 7, rândul 8, rândul 9, rândul 10, rândul 11, alin. (4) lit. t), rândul 12, rândul 13, alin. (4) lit. u), alin. (4) lit. w), alin. (4) lit. y)Legea nr. 296/2020Vezi modificarea
18.11.2020Modificat alin. (4) lit. x), alin-4-lit-v-2act nemenționat de sursăVezi modificarea
09.11.2020Completat cu alin-4-lit-v-2Legea nr. 239/2020Vezi modificarea
26.10.2020Completat cu alin. (4) lit. v)OUG nr. 181/2020Vezi modificarea
16.04.2020Completat cu alin. (4) lit. u)OUG nr. 48/2020Vezi modificarea
29.12.2018Modificat alin. (3) lit. h), alin. (3) lit. i)OUG nr. 114/2018Vezi modificarea
26.03.2018Modificat alin. (3) lit. g), alin. (4) lit. t)Legea nr. 72/2018Vezi modificarea
01.01.2018Modificat alin. (2) lit. r^1), alin. (4) lit. o)OUG nr. 79/2017Vezi modificarea
24.07.2017Modificat alin. (4) lit. t)Legea nr. 177/2017Vezi modificarea
30.01.2017Completat cu alin. (2) lit. r^1)OUG nr. 9/2017Vezi modificarea
01.01.2016Intrat în vigoareOUG nr. 50/2015Forma inițială