Închide

Art. 51Cotele de impozitare

Formă anterioară01.01.2018–07.02.2018Verificat față de legislatie.just.ro la 10.10.2026
Opțiuni de afișare
Atenție: Ultima verificare a Codului fiscal față de legislatie.just.ro a fost la 10.10.2026, mai veche decât ar trebui. Textul poate să nu fie la zi.

(1)Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor sunt:

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

a)1% pentru microîntreprinderile care au unul sau mai mulți salariați;

OUG nr. 3/2017· din 06.01.2017

c)3%, pentru microîntreprinderile care nu au salariați.

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

(2)Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru persoanele juridice române nouînființate, care au cel puțin un salariat și sunt constituite pe o durată mai mare de 48 de luni, iar acționarii/asociații lor nu au deținut titluri de participare la alte persoane juridice, cota de impozitare este 1% pentru primele 24 de luni de la data înregistrării persoanei juridice române, potrivit legii. Cota de impozitare se aplică până la sfârșitul trimestrului în care se încheie perioada de 24 de luni. Prevederile prezentului alineat se aplică dacă, în cadrul unei perioade de 48 de luni de la data înregistrării, microîntreprinderea nu se află în următoarele situații:

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

- lichidarea voluntară prin hotărârea adunării generale, potrivit legii;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

- dizolvarea fără lichidare, potrivit legii;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

- inactivitate temporară, potrivit legii;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

- declararea pe propria răspundere a nedesfășurării de activități la sediul social/sediile secundare, potrivit legii;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

- majorarea capitalului social prin aporturi efectuate, potrivit legii, de noi acționari/asociați;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

- acționarii/asociații săi vând/cesionează/schimbă titlurile de participare deținute.

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

Condiția privitoare la salariat se consideră îndeplinită dacă angajarea se efectuează în termen de 60 de zile inclusiv de la data înregistrării persoanei juridice respective.

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

(3)În cazul în care persoana juridică română nou-înființată nu mai are niciun salariat în primele 24 de luni, aceasta aplică prevederile alin. (1) începând cu trimestrul în care s-a efectuat modificarea. Pentru persoana juridică cu un singur salariat, al cărui raport de muncă încetează, condiția prevăzută la alin. (2) se consideră îndeplinită dacă în cursul trimestrului respectiv este angajat un nou salariat.

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

(4)În sensul prezentului articol, prin salariat se înțelege persoana angajată cu contract individual de muncă cu normă întreagă, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Condiția se consideră îndeplinită și în cazul microîntreprinderilor care:

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

a)au persoane angajate cu contract individual de muncă cu timp parțial dacă fracțiunile de normă prevăzute în acestea, însumate, reprezintă echivalentul unei norme întregi;

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

b)au încheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, în cazul în care remunerația acestora este cel puțin la nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată.

OUG nr. 50/2015· din 01.01.2016

(5)În cazul în care, în cursul anului fiscal, numărul de salariați se modifică, cotele de impozitare prevăzute la alin. (1) se aplică în mod corespunzător, începând cu trimestrul în care s-a efectuat modificarea, potrivit legii. Pentru microîntreprinderile care au un salariat și care aplică cota de impozitare prevăzută la alin. (1) lit. a), al căror raport de muncă încetează, condiția referitoare la numărul de salariați se consideră îndeplinită dacă în cursul aceluiași trimestru este angajat un nou salariat cu respectarea condiției prevăzute la alin. (6).

(6)Pentru microîntreprinderile care nu au niciun salariat, în situația în care angajează un salariat, în scopul modificării cotelor de impozitare prevăzute la alin. (1), noul salariat trebuie angajat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată pe o perioadă de cel puțin 12 luni.

Istoric

În vigoare dinCe s-a întâmplatPrinComparație
01.01.2026Modificat alin. (1), alin. (1^1), alin. (4^1), alin. (4^2), alin. (4^3), alin. (1) lit. a), alin. (1) lit. b), pct. 1, pct. 2OUG nr. 89/2025Vezi modificarea
01.01.2025Completat cu alin. (1^1)OUG nr. 156/2024Vezi modificarea
01.01.2024Modificat alin. (1), alin. (1) lit. a), alin. (1) lit. b), pct. 1, pct. 2, alin. (4^1), alin. (4^2), alin. (4^3)Legea nr. 296/2023Vezi modificarea
01.01.2023Modificat alin. (1), alin. (5), alin. (6), alin. (1) lit. a), alin. (1) lit. b), alin. (1) lit. c)OG nr. 16/2022Vezi modificarea
24.12.2020Modificat alin. (2), alin. (3), rândul 1, rândul 2, rândul 3, rândul 4, rândul 5, rândul 6, rândul 7Legea nr. 296/2020Vezi modificarea
30.03.2018Modificat alin. (4)OUG nr. 25/2018Vezi modificarea
08.02.2018Completat cu alin. (1) lit. b)act nemenționat de sursăVezi modificarea
01.01.2018Modificat alin. (5), alin. (6)OUG nr. 79/2017Vezi modificarea
06.01.2017Modificat alin. (1) lit. a), alin. (1) lit. b)OUG nr. 3/2017Vezi modificarea
01.01.2016Intrat în vigoareOUG nr. 50/2015Forma inițială